Nieuwe Raymarine stuurautomaat ACU Evolution

Raymarine evolution ACU pakket P70 EV1 E70099 E70096De bestaande stuurautomaat van de bekende modulaire Raymarine SPX serie gaat rond juli 2013 vervangen worden. De vervanger van de SPX gaat de Raymarine Evolution AI heten. Het is een stuurcomputer (ACU) in combinatie met een solidstate sensor (EV-1) en natuurlijk een bedieningsinstrument naar keuze. In eerste instantie zal de ACU+EV1 een kleine 100 Euro duurder zijn dan de SPX+fluxgate.

Raymarine EV-1 solid state kompas sensor

Het grote verschil met de voorganger is het gebruik van een solid state kompas. Dus geen fluxgate meer maar een kompas zonder bewegende delen. Het is een kompas, met een X-Y-Z versnellingsopnemer en een X-Y-Z gyro hoekopnemer. Het grote voordeel van meerder X-Y-Z opnemers is dat je de stand van het schip (en dus de gever) exact in de gaten kan houden. Op deze manier kan je heel precies de koers berekenen als het schip in een golf duikt, dan kan je de kompassignalen vrij Raymarine EV1 kompas sensor SeaTalkNGeenvoudig berekenen met de hoek waar de gever nu zit. Raymarine claimt gebruik te maken een 9-assige sensor te gebruiken, namelijk:

3-axis digitaal accelerometer
3-axis digitaal kompas
3-axis digitaal gyro hoek versnellings-sensor

Het zelfde zit in een Wii-mote motion plus, richting, en versnelling worden gemeten, hiermee kan je heel nauwkeurig de stand van de remote berekenen ten opzichte van het magnetisch veld van de aarde, dus kan je het bewegen van het schip opheffen. Door deze techniek te gebruiken is het niet meer nodig om de sensor te kalibreren.

Bestelnummer en prijs van de Raymarine EV sensoren staan hieronder:

  • E70096 Raymarine EV1 kompas sensor

Raymarine evolution P70 ACU EV2 stuurautomaat systeem overzicht

Raymarine EV2 solid state kompas sensor

De Raymarine Evolution EV2 kompas sensor is speciaal ontwikkeld voor de zogenaamde drive-by-wire. De EV-2 sensor kan direct gekoppeld worden op een systeem waar een CAN-bus-aansluiting op zit. Zie hieronder voor een netwerk voorbeeld. De module van bijvoorbeeld een Volvo IPS kan dan gebruikt worden, er is dan geen ACU module meer nodig.

  • E70097 Raymarine EV2 kompas sensor

Raymarine evolution EV2 kompas sensor SeaTalkNG drive by wire E70097

Vervanger van de SPX is de ACU

Het gaat in eerste instantie over de onderstaande stuurautomaten die gaan worden vervangen:

  • E12198 Raymarine SPX-10 voor aansturing Type1 (elektrisch/hydraulisch)
  • E12199 Raymarine SPX-30 voor aansturing Type2 (elektrisch/hydraulisch)
  • E12205 Raymarine SPX SOL voor aansturing solenoid systeem

Kijk hier voor een volledig overzicht van de Raymarine SPX stuurautomaten.

Raymarine Raymarine SPX-10 stuurautomaat R18154 winkeldochter Nieuwe Raymarine stuurautomaat ACU-200 autopilot
Oude SPX stuurautomaat Nieuwe ADU sturautomaat

Welke SPX wordt welke ACU

De vervanger van de Raymarine SPX is de Raymarine ACU. Ook voor de Raymarine ACU stuurautomaten zijn er verschillende uitvoeringen. Hieronder is een tabel te zien welke SPX te vergelijken is met welke ACU.

Oud Nieuw Drivetype
SPX-10 ACU-200 Type 1 Raymarine hydraulische, lineaire en roterende aandrijfunit
SPX-30 ACU-300 Solenoid bediende stuursystemen en Raymarine hydraulische constant running pompen
SPX-SOL ACU-400 Type 2 en 3 Raymarine hydraulische, lineaire en roterende aandrijfunits

Wat is de nieuwe ACU Raymarine stuurautomaat

Nieuwe Raymarine stuurautomaat ACU-200 autopilotACU staat voor Actuator Control Unit. Ofwel een systeem dat een drive aanstuurt. Dat is niet ongewoon bij een stuurautomaat… een H-brug die een elektromotor aanstuurt. Maar waar het om gaat is het systeem dat de gegevens verzameld en er voor zorgt dat de koers wordt gehouden of een waypoint wordt gevonden. Het systeem is een product van Flir, en die is koploper in de wapenindustrie, dus dat koers houden, dat zit wel goed. Het nieuwe algoritme (berekenen van ingangssignalen en aansturen van een elektromotor) heeft de naam gekregen “Evolution AI”. Het is weer een stapje beter, dit zal dan de 4e generatie stuurautomaat zijn die vanaf het moment Autohelm de fabriek uit rolt.

Overzicht van de Evolution AI ACU stuurautomaten

  • E70099 Raymarine ACU-200 stuurautomaat
  • E70139 Raymarine ACU-300 stuurautomaat
  • E70100 Raymarine ACU-400 stuurautomaat

Fluxgate en een Evolution ACU

Raymarine fluxgate kompas gever M81190Het is niet meer mogelijk om de oude fluxgate te gebruiken op de Rayamarine Evolution stuurautomaten. Er is daar geen aansluiting voor op de ACU stuurautomaat. Je hebt echt een solid state sensor nodig, en eerlijk gezegd zal het niet tegenvallen hij is echt een stuk nauwkeuriger dan een fluxgate en minder gevoelig voor elektrische straling in de omgeving.

Bedieningsinstrumenten voor de Raymarine Evolution

Raymarine P70R Autopiloot display met rotary control E22167Alles is modulair opgebouwd voor de Raymarine Evolution stuurautomaat. Je kan alle componenten los aanschaffen. Dus je hebt een ACU nodig, en een VE-1 nodig, dan ben je er bijna. Het enige dat je nog nodig hebt is een bedieningsinstrument en een drive. Voor de Raymarine Evolution kan je het beste de Raymarine p70 of p70R kiezen. Het verschil zit hem in de bediening van het instrument. De Raymarine p70 heeft druktoetsen en is voor zeilschelpen. De p70 heeft de mogelijkheid om Tack uit te voeren (overstag met een druk op de knop). De Raymarine p70R heeft een roterende knop, hiermee kan je powersteer gebruiken. (het roer besturen met de draaiknop)

Aansluitschema van de Raymarine Evolution stuurautomaat

Er zijn combinatie pakketten voor de nieuwe Raymarine Evolution stuurautomaat te krijgen. Hieronder een voorbeeld van een aansluitschema van het T70157 pakket. In dit pakket zit namelijk een ACU-200 (voor pompen en lineardrives). Je kan zelf kiezen of je het SeaTalkNG netwerk nu gaat voeden met een extra schakelaar op het schakelpanneel of je laat de stuurcomputer dit doen. Er zit hiervoor een schakelaar op de stuurautomaat. Als je dat gaat gebruiken, dan heb je een extra poort vrij en hoef je de SeaTalk backbonekabel niet te gebruiken, je kan dan de Spur direct in de 2-weg-blok zetten.  Maar let op de ACU-100 heeft niet de mogelijkheid om het SeaTalkNG te voeden, daar heb je dus altijd een SeaTalkNG voedingskabel nodig. In de pakketten zit een Raymarine Evolution SeaTalkNG kabelset R70160. Hiermee heb je de minimale netwerkonderdelen die je nodig hebt om de stuurautomaat aan te sluiten.

Als je toch het SeaTalk netwerk wilt voeden via het schakelpaneel, dan kan je ook overwegen om een Spur-connector te gebruiken achter op het p70 instrument, die heeft er namelijk 2. Je kan dus op een aantal manieren de netwerken aansluiten.

Raymarine Evolution autopilot EV-200 PowerPack met p70R ACU200 EV1 T1 Pomp netwerk schema T70157