Adapter kabel Raymarine SeaTalk1 naar SeaTalkNextGeneration installatie

Het is niet altijd nodig om een inline converter te gebruiken voor het aansluiten van nieuwe instrumenten. Raymarine installatie adaptor spurkabel SeaTalk SeaTalkNG A06047 A22164 bridge foutOp dit moment is er een overgang van instrumenten. De Raymarine ST6002+ stuurautomaatinstrument is uit productie, en begin februari 2013 is hij echt op. Raymarine kan deze niet meer leveren. Dit gaat zeker ook de goeije oude ST60+ serie overkomen. De oude instrumenten communiceren met elkaar via SeaTalk. Maar de nieuwe instrumenten zoals de i40, i50, 160, i70 maken gebruik van SeaTalk Next generation. Dus wat nu als ik bijvoorbeeld een Raymarine i70 op mijn oude instrumenten wil aansluiten. Moet ik nu alles gaan vervangen? Nee gelukkig niet, hieronder een uitleg hoe je instrumenten kan aansluiten.

Voorbeeld bestaande SeaTalk netwerk en een i70

Je kan op meerdere manieren de nieuwe STNG (SeaTalk Next Generation lees meer..) instrumenten aansluiten. Het kan met een ST70 instrument, maar die zijn bijna niet verkocht in Nederland. Uiteindelijk zijn er 2 basis manieren:

  1. Gebruik maken van de Raymarine Inline converter SeaTalk naar SeaTalk NG E22158
  2. Gebruik maken van de adaptor spurkabel SeaTalk SeaTalkNG A06047 en of A22164

Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG Next Generation E22158Optie 1 heb je nodig als je veel STNG instrumenten (meer dan 3) aan gaat sluiten. Je maakt dan gebruik van de snelheid van het STNG netwerk. En voor de toekomst heb je dat toch nodig, alles gaat over op deze nieuwe bus-standaard STNG. In dit artikel staat omscherven hoe je een instrumenten aansluit op het STNG netwerk met een inline converter (lees meer..).

Optie 2 heb je nodig als je maar een paar instrumenten moet aansluiten of vervangen. Maar die keuze is helemaal vrij. Hieronder een voorbeeld met een Raymarine i70 kleuren display. (dat gaat ook op voor de i40, i50, i60 en i7) Er wordt bij een Raymarine i70 1x geen STNG adapterkabel naar SeaTalk1 (0,4 meter) meegeleverd, maar een spurkabel van 0,4 meter!

De Raymarine STNG adapterkabel zijn er in deze 2 uitvoeringen te krijgen:

  1. Raymarine STNG adapterkabel naar SeaTalk1 (0,4 meter) A06047
  2. Raymarine STNG adapterkabel naar SeaTalk1 (1,0 meter) A22164

Aansluiten van een Raymarine i70 op SeaTalk1 netwerk

Je kan dus de nieuwe instrumenten met alleen een SeaTalk Next Generation (STNG) aansluiting op de achter kant aansluiten op het oude SeaTalk netwerk. Als je dit doet moet je weten dat het instrument in de SeaTalk1 (ST1) mode springt, en geen gebruik meer maakt van het snellere STNG bus-systeem. Voor gewone data zoals wind, diepte, snelheid is de langzamere ST1 as dat absoluut geen probleem. Hieronder een simpele netwerktekening van een 2 Raymarine i70 instrumenten aangesloten op een bestaand SeaTalk netwerk.

Raymarine installatie adaptor spurkabel SeaTalk SeaTalkNG A06047 A22164 goed

 

 

Maar let hier op, de Raymarine i70 instrumenten (of i40,i50,i60) staan nu in de SeaTalk modus. De instrumenten hebben op de achterkant 2 STNG aansluitingen. Kom niet in de verleiding om deze instrumenten als ‘bridge’ (vertaler van ST1 naar STNG) te gaan gebruiken. Hij gaat geen data vertalen van SeaTalk1 naar SeaTalk NG… echt niet. Hieronder een voorbeeld dat dus niet gaat werken !

 

 

Raymarine installatie adaptor spurkabel SeaTalk SeaTalkNG A06047 A22164 bridge fout

Denk je dat de data op de STNG bus zit op deze manier. Helaas ook deze vlieger gaat niet op. De instrumenten staan in STNG modus, en verwachten dat in de formaten die op de STNG-bus zouden moeten zitten, en die zijn er niet. Sus nogmaals als je data van het ST1 netwerk op het STNG wilt krijgen gewoon de Raymarine STNG naar ST1 inline converter in het netwerk opnemen.

 

Raymarine installatie adaptor spurkabel SeaTalk SeaTalkNG A06047 A22164 fout

 

Wat zit er in de doos van het Raymarine i70 Kleuren display

Bekijk dit youtube filmpje wat er geleverd word bij het Raymarine I70 Multifunctioneel Kleuren display E22172. Wel een spur kabel, geen Adapter kabel.