Airmar H2183 en Radar overlay C70 kaartplotter

Hoe krijg ik met Airmar H2183 radar overlay fast heading op een kaartplotter

Vraag:

Raymarine C70 kaart radar overlay met fast heading van AirmarAfgelopen weekend de firmware van de C70 geupgrade. Het lijkt beter te gaan al heb ik door het weer nog niet gevaren en dus ook geen goeie AIS vergelijk kunnen maken.

Wat ik wel zie is dat ik geen Radar instelling optie meer heb in mijn setup en ook geen Radar overlay op de kaart kan doen.

De radar als zodanig is wel goed aan te sturen en wel als single scherm of dubbel scherm te combineren maar niet met kaart overlay.

De menu’s heb ik bekeken, maar daar kan het volgens mij niet aan liggen. Enig advies hoe ik dit kan oplossen?


Antwoord:

Feit is dat Raymarine bij de introductie van serie 5 software voor de C-classics een essentiële wijziging heeft doorgevoerd. Tot dat moment was het mogelijk om op basis van een GPS-fix een radaroverlay op de kaart weer te geven. Echter gezien deze GPS-info niet snel genoeg was, ververste niet snel genoeg, werd de overlay niet geheel accuraat geprojecteerd op de kaart. Dit werd als niet veilig geacht en daarom werd die functionaliteit eruit genomen. Vanaf versie 5 is er dus fastheadinginfo nodig t.b.v. radar overlay. Danwel doordat er een stuurautomaat in het systeem zit of dat er een separate fastheading sensor wordt toegevoegd aan het systeem.

Een veelgehoorde vraag dus. Mocht men wel weer radaroverlay terugwillen is het of downgraden naar een versie 4 software ofwel fastheadinginfo toevoegen aan het systeem. De nieuwe kaartplotters zoals de Raymarine eS-serie MFD maken meestal gebruik van de Raymarine Evolution EV1 kompas sensor  Dit is een 5 assig kompas en meer dan genoeg voor snelle koerscorrecties.

Fast heading met Airmar H2183

Raymarine fast heading van AirmarHoe krijg ik fast heading op een kaartplotter. De Fast heading kan met een Airmar fast heading elektronisch kompas verkregen. Dit elektronisch kompas wordt door Airmar H2183 geproduceerd en is volledig te integreren met Raymarine instrumenten. Wordt geleverd zonder bekabeling. Door dat er elektronische componenten worden gebruikt in dit kompas zijn er geen bewegende delen in de behuizing. Het kompas meet te gelijkertijd drie gegevens en worden op drie assen gemeten. Het mooie is dat dit compas op NMEA of NMEA2000 kan worden aangesloten. Dus mocht je een ander merk hebben dan Raymarine en je hebt een NMEA of NMEA2000 aansluiting en de plotter kan de zinnen lezen, dan is dit een oplossing om nu eindelijk een correcte koers te hebben die niet afhankelijk is van de golven of wind.

1) de kompaskoers
2) de versnelling
3) de gyroscoop

Door deze drie gegevens in een berekening op te nemen kan je nu een zeer nauwkeurige koers bepalen. Het deinen en rollen van het schip is nu niet meer van belang (tot zekere hoogte natuurlijk) omdat er op drie assen wordt gemeten.

Netwerk met Airmar kompas heading

Het elektronische kompas van Airmar heading sensor maakt gebruik van het NMEA 0183 protocol. De onderstaande NMEA zinnen worden door het kompas uitgestuurd op bijvoorbeeld het Raymarine netwerk. Maar je kan dit snelle kompas ook gebruiken voor andere projecten en andere apparatuur dan Raymarine.

Voor het berekenen van de belasting van een Raymarine SeaTalk Next Generation netwerk is het nodig om de LEN te weten. Voor de A92185 Airmar NMEA 2000 0183 Magnetic Compass Electronic Heading Sensor is de LEN waarde 3. Overweeg de Raymarine Evolution EV1 kompas sensor als standaard de STNG wordt gebruikt.

 
NMEA  NMEA 0183 zinnen
$HCHDG Heading (Magnetic)
$HCHDT Heading Relative to True North (Needs External GPS Input)
$TIROT Rate of Turn
$YXXDR Transducer Measurements: Vessel Attitude
Raymarine A92185 Airmar NMEA 2000®

NMEA 2000® Supported PGNs
127250 Vessel Heading
127251 Rate of Turn
127257 Attitude
NMEA 2000® Load Equivalency Number (LEN) 3

Aansluiten Airmar H2183 heading

Raymarine A80131 Airmar heading sensor nmea0183 kabel Om de fast heading op de instrumenten te krijgen wordt er gebruik gemaakt van de NMEA verbinding. Controleer dus wel of de kaartplotter een NMEA aansluiting heeft. En de voorkeur gaat dan wel uit naar de snelste poort omdat er behoorlijk veel data wordt verzonden in een korte tijd. Deze Airmar Heading Sensor NMEA0183 kabel is voor de Airmar H2183 heading sensor.

Lengte van de kabel is 10 meter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + 11 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.