AIS ontvanger transponder FAQ

Wat is AIS?

Raymarine AIS AIS350 uitleg FAQ

AIS of de Universele Shipborne Automatic Identification System (AIS) is een schip transponder systeem dat momenteel wordt gebruikt door de meeste van de commerciële scheepvaart.

AIS maakt gebruik van twee maritieme VHF-kanalen. Elk schip uitgerust met een AIS-transponder zendt een pakket om de paar seconden met informatie over het schip en zijn reis.

Een stand-alone AIS-ontvanger of de AIS-ontvanger ingebouwd in een klasse A of klasse B transponder kan de radiosignalen ontvangen en vertalen naar een NMEA-zin die op zijn beurt weer door een computer kan worden gelezen of natuurlijk door een kaartplotter die AIS gegevens kan verwerken en tonen op het scherm.

Welke VHF kanalen of frequenties worden gebruikt bij AIS?

AIS-transponders en ontvangers gebruik maken van twee VHF-radio-frequenties: 161,975 MHz (AIS1, of kanaal 87B) en 162,025 MHz (AIS2, of kanaal 88B).

Welke schepen zie je op een AIS-scherm?

Nagenoeg elk commerciële vaartuig die een AIS-transponder aan boord heeft. AIS is verplicht op alle schepen met een gewicht van 300 bruto ton en meer voor internationale reizen. Vracht schepen met een gewicht 500 bruto ton en meer varend op niet-internationale tochten. Passagiersschepen, ongeacht hun omvang of gewicht.

Andere, kleinere commerciële schepen, zoals vissersschepen, kunnen op vrijwillige basis AIS-transponders gebruiken, dit geeft grote voordelen voor de veiligheid met het gebruik van AIS.

Bovendien worden klasse B AIS transponders gebruikt door sommige pleziervaartuigen.

Wat is het bereik voor AIS-ontvangers?

AIS maakt gebruik van dezelfde VHF-frequenties als VHF (marifoon). Het bereik van soortgelijke radio-ontvangst is in feite de lijn van het zicht. Dit betekent dat hoe hoger de VHF antenne is, hoe groter het ontvangst gebied zal zijn.

Ontvangst vanaf schepen met een Class A kan 20 of zelfs 30 mijl op open water zijn, dit is niet ongebruikelijk.

Klasse B transponders gebruiken minder stroom voor transmissies, kan je verwachten dat schepen met een klasse B zo’n 5-7 mijl ontvangst gebied hebben.

AIS heeft een groot voordeel ten opzichte van de radar, omdat de signalen worden verzonden binnen de radio-ontvangst bereik. Grote objecten, zoals andere schepen of landpunten zullen minder invloed hebben op de afstand van het signaal.

Welke informatie wordt uitgezonden voor elk schip en hoe vaak wordt bijgewerkt?

A Class A AIS-transponder zendt de volgende informatie om de 2 tot 10 seconden, terwijl aan de gang, en elke 3 minuten, terwijl voor anker:

  • MMSI nummer – unieke identificatie
  • Navigatie-status – voor anker, onderweg met behulp van de motor
  • Rate of turn – rechts of links, 0-720 graden per minuut
  • SOG Snelheid over de grond – 1/10 knoop resolutie 0-102 knopen.
  • Positie-nauwkeurigheid – differentiële GPS of andere en een indicatie wanneer RAIM verwerking wordt gebruikt
  • Longitude – tot 1/10000 minuut en Latitude – naar 1/10000 minuten
  • Koers over de grond – ten opzichte van het ware noorden tot 1 / 10e graad
  • True Heading – 0-359 graden afgeleid van gyro-ingang
  • Tijdstempel – De universele tijd tot dichtstbijzijnde seconde vanaf het moment wanneer de informatie werd gegenereerd

Daarnaast zendt de Class A AIS de volgende informatie om de 6 minuten:

  • MMSI nummer – zelfde identificatie als bovenstaande
  • IMO-nummer – unieke referenceable identificatie met de bouw van schepen)
  • Roepnaam van het vaartuig – de internationale radioroepnaam toegewezen aan het schip, vaak gebruikt op voice radio
  • Naam van het vaartuig – naam van het schip, 20 karakters
  • Type schip / lading – er is een tabel met soorten lading
  • Afmetingen van het schip – naar het dichtstbijzijnde meter
  • Ligging op het schip, waar referentiepunt voor de positie rapporten ligt
  • Soort GPS – differentiële GPS tot undefined
  • Diepgang van het schip – 1/10 meter tot 25,5 meter
  • Bestemming – 20 tekens worden verstrekt
  • Geschatte tijd van aankomst op de bestemming – maand, dag, uren en minuten in UTC

Klasse B AIS-transponders bieden ook statische scheepsinformatie om de zes minuten echter de informatie die alleen bestaat uit:

  • MMSI
  • Radioroepnaam
  • naam van het vaartuig
  • Lengte en grootste breedte van het vaartuig
  • Soort schip

Positie updates voor klasse B transponders worden minder vaak uitgezonden dan klasse A transponders. Schepen die langzamer varen dan 2 knopen zenden positie updates elke 3 minuten ui. Schepen die meer dan 2 knopen varen zullen de positie-informatie om de 30 seconden versturen. Om deze reden is het raadzaam om een dual channel AIS-ontvanger aan te schaffen als u van plan bent om de AIS-ontvanger te gebruiken in een gebied waar de klasse B transponders in gebruik zijn.

Verschillen tussen Single Channel en Dual Channel AIS Devices

Bijvoorbeeld de Raymarine AIS350 dual channel AIS ontvanger Productnummer: E32157 is een dual channel ontvanger. De E32157 kan AIS-informatie beide AIS kanalen ontvangen. 

De AIS350 kan alle AIS-transponders en alle AIS uitgezonden informatie van beide AIS kanalen tegelijkertijd ontvangen. De informatie van beide kanalen worden in een enkele datastroom samengevoegd. Dit zijn echte dual radio-ontvangers. Dit betekent over het algemeen dat je nieuwe schepen sneller zult krijgen en de volledige informatie over een schip in een kortere periode van tijd ziet..

In praktisch betekent zal het tot 6-12 minuten duren om de volledige statische informatie uitgezonden vanuit een AIS transponder te ontvangen, te decoderen en op het scherm te tonen. Als er veel schepen in de omgeving zijn (en dat neemt met de dag toe)  zal het verwerken wel iets meer tijd nemen.

Voor klasse A transponder-uitzendingen, is er eigenlijk geen merkbaar probleem met verzamelen va data. Echter met de nieuwe klasse B transponders – die met minder vermogen uitzenden  (en minder afstand betekent) en minder vaak updates van de positie uitzendt – kan er een merkbare vertraging in het ontvangen van een positie-update . Bijvoorbeeld, als een klasse B schip reist langzamer dan 2 knopen, dan zie je alleen positie updates om de 6 minuten in plaats van om de 3 minuten met een dual channel receiver.

Raymarine AIS350 Automatic Identification System dual channel ontvanger E32157

 

Hoe vaak zenden de AIS-transponders positie en statische informatie rapporten?

Transponders sturen positie updates op basis van de snelheid over de grond (SOG) van het vaartuig en updates vinden op verschillende tijdstippen, afhankelijk van de vraag of een klasse A of klasse B transponder wordt gebruikt. Afhankelijk van of u gebruik maakt van een enkel kanaal of een dual channel AIS-toestel, rapportage intervallen zal variëren op basis van de onderstaande tabellen:

Het ontvangen van Class A AIS transponder meldt

Ships Dynamic ConditionsDual Channel ReceiverSingle Channel Receiver
Ship at anchor or moored3 min6 min
SOG 0-14 knots10 sec20 sec
SOG 0-14 knots and changing course3.3 sec6.6 sec
SOG 14-23 knots6 sec12 sec
SOG 14-23 knots and changing course2 sec4 sec
SOG >23 knots2 sec4 sec
Ship Static Information6 min12 min

Het ontvangen van klasse B AIS transponder meldt:

Ships Dynamic ConditionsDual Channel ReceiverSingle Channel Receiver
SOG <2 knots3 min6 min
SOG >2 knots30 sec1 min
Ship Static Information6 min12 min


Hoe kan ik gebruik maken van de data van een AIS ontvanger of transponder?

Met behulp van een AIS ontvanger of transponder met een computer of een kaartplotter. De uitgang van een AIS kan RS232 zijn. Raymarine maakt gebruik van de NMEA2000 protocol. Raymarine noemt dit SeaTalkNG.
(
Wat is het verschil tussen SeaTalk SeaTalk1 SeaTalkNG en SeatalkHS overzicht)

Mocht je de AIS gegevens op een PC of laptop willen hebben en er is een Raymarine systeem aan boord, dan zal de SeaTalkNG vertaald moeten worden naar de bekende NMEA 0183. Dit is makkelijk via de RS232 (COM-poort) aan de PC of laptop aan te bieden.

Actisense NGW-1-ISO NMEA2000/NMEA0183 converter | NGW-1-ISO
Actisense NGW-1-ISO NMEA 0183 naar NMEA 2000
Productnummer: NGW-1-ISO
Actisense converter van NMEA 0183 naar NMEA 2000. Zonder, verloopkabel naar SeaTalkNG.

Is het mogelijk om mijn AIS-ontvanger of transponder aan te sluiten op een kaartplotter?

Tegenwoordig ondersteunen de meeste moderne kaartplotters de aansluiting van een AIS ontvanger of transponder en zijn in staat om AIS doelen weer te geven. Sommige van de fabrikanten die AIS ondersteunen zijn onder andere Raymarine, Garmin, Standard Horizon en Furuno. Alle nieuwe kaartplotters (MFD – multifunctionele Displays) met de software lighthouse er op kunnen AIS gegevens op het scherm tonen. Raymarine maakt gebruik van SeaTalkNG op de AIS receivers en transponders. (voorgangers hebben ook NMEA0183 als uitgang). Het is heel eenvoudig om de data vanaf de AIS op het netwerk te krijgen. Dit kan door heel simpel de AIS met een spurkabel op het SeaTalkNG te verbinden. De gegevens zijn dan beschikbaar op het gehele SeaTalk netwerk. En dus ook op alle instrumenten die deze gegevens kunnen tonen.

Raymarine i70 AIS gegevens tonen E22172Raymarine i70Raymarine a-Series AIS aansluiten FAQRaymarine a-serie MFD

Omdat er steeds meer schepen met AIS zijn uitgerust (en worden) zal het NMEA 0183 protocol toch een te lage datadoorvoer hebben.

Wat zijn de basisstappen om een AIS-ontvanger installeren?

Raymarnie AIS650 aansluitschema plotter marifoon AIS Raymarine

De ontvanger heeft drie aansluitingen.

Een aansluiting voor een standaard marine VHF antenne. De AIS-apparaten maken gebruik van een BNC connector voor de VHF-antenne-aansluiting.

De tweede aansluiting is voor de data. De Raymarine AIS ontvangers en receivers hebben een SeaTalkNG aansluiting (is het zelfde als NMEA2000)

De derde verbinding is voor 12 of 24 volt gelijkstroom.

Zodra deze verbindingen zijn gemaakt is het eenvoudig te configureren. Op de kaartplotter is de AIS te zien in het netwerk en alle data is beschikbaar op het gehele netwerk. In de plotter zijn een aantal instellingen te maken. Zoals de icoontjes.

Ik heb geen extra seriële poort op mijn computer. Hoe kan ik de AIS-ontvanger aan mijn computer?

AIS Raymarine FAQ usb 2_0 naar rs232 converter db9 umc

De eerste optie is om een USB naar serieel adapter gebruiken. Sluit de seriële einde aan de AIS-ontvanger en het USB-uiteinde van een vrije USB-poort op uw computer.  De apparaten ondersteunen zowel de PC en de Mac.

De uitgang van de Raymarine AIS ontvangers en tranceivers zijn SeatalkNG (NMEA200) dat is een bussyteem dat moet worden vertaald. Je hebt dus de actisense nodig om van het SeaTalkNG naar NMEA te vertalen, en dan van NMEA (RS232) naar USB met de converter.

De andere optie die je hebt, als de AIS een NMEA0183 uitgang heeft om deze direct op een seriele ingang aan te sluiten. De oudere en grotere nieuwe displays van Raymarine zoals de c- en e- serie hebben een NMEA uitgang. De plotter fungeert nu als een vertaler tussen het SeaTalkNG netwerk en de NMEA0183.

Welke elektronische kaart programma’s kunnen AIS verwerken?

Als je geen gebruik wilt maken van de Displays dan kan je overwegen om software op een PC of laptop te laten draaien. Hier zijn veel mogelijkheden, zoals:

  • Rose Point Coastal Explorer
  • Maptech Grafiek Navigator Pro
  • Nobeltec Visual Navigation Suite 8.0 of hoger Zie voorbeeld scherm!
  • Nobeltec Admiral
  • Capn 8.0
  • Boatcruiser 2.0
  • Fugawi Marine ENC
  • Global Navigation Software NavPak
  • DigiBOAT Software-On-Board
  • Y-tronic Yacht-AIS
  • Navicon AIS Navigator
  • COAA Ship Plotter
  • Memory-Map Professional
  • Maxsea v12.5.3 met Mobiles Module

Voor de Mac, de aanbevolen pakketten bevatten:

  • GPSNavX
  • MacENC

Als je net begonnen met een computer-based zeevaart, dan hebben wij te horen gekregen dat Rose Point Coastal Explorer een goede keuze is. Ik heb daar geen ervaring mee..

Welk type VHF antenne heb ik nodig voor mijn AIS ontvanger of transponder?

De VHF-antenne moet ten minste aan de volgende eisen:

  • Soort antenne: Vertical radiator ofwel een staande antenne
  • Antenne winst: 3 dB of soortgelijke
  • Impedantie: 50 ohm

Kan ik een bestaande VHF antenne met een AIS-ontvanger of transponder combineren?

Ja, je kunt een splitter gebruiken om uw bestaande VHF antenne te delen met uw VHF / DSC-radio en uw AIS-ontvanger. U moet een actieve splitter die automatisch het signaal verbreekt om het AIS-toestel als een transmissie wordt gedetecteerd van de VHF-radio te gebruiken.

Opmerking: Als u een gemeenschappelijke T-connector gebruiken om een VHF antenne met een radio en een AIS-apparaat te delen en vervolgens uitgezonden op de VHF radio, kan je het AIS-apparaat beschadigen.

Een andere optie is om een speciale VHF antenne die uit de buurt van uw VHF-radio-antenne is gemonteerd te gebruiken. Ofwel twee antennes. Dit zal minder interferentie betekenen en zal zowel het AIS-apparaat en de VHF-radio marifoon de maximale ontvangst en afstanden krijgen. De AIS en marifoonantenne niet te dich bij elkaar. Om de antenne goed te laten werken, moet u uw AIS-antenne installeren minstens 30 centimeter van een andere radio-antenne óf verticale metalen structuur en monteer deze zo hoog mogelijk.

Raymarine Actieve AIS Splitter 100
Productnummer: A80190

Ik heb alles goed aangesloten op mijn AIS-apparaat. Waarom zie ik niet meteen schepen?

Het duurt normaal gesproken een paar seconden voor schepen om te verschijnen, omdat de ontvanger gegevens moet ophalen van de transponders van de andere schepen. Het systeem zorgt er voor dat schepen om de par seconden hun informatie heruitzending. Je zal dan binnen een minuut meestal vaartuigen in de buurt verschijnen op uw navigatie instrument.

De schepen worden weergegeven als getallen?

Ik dacht dat ik ook de naam van het schip zou zien. Wacht gewoon. Schepen zenden informatie om de paar seconden, en ook volledige informatie over het schip om de 6 minuten. Dus na een paar minuten, moet je de volledige informatie voor elk schip dat een AIS-transponder heeft  zien.

Kan ik AIS aansluiten op een C120/C80/C70

Dat is alleen mogelijk via NMEA1084. De kabel met connector die acter op het scherm moet worden aangesloten is niet meer in productie. Het wordt dus lastig om dat zonder solderen te realiseren. De SeaTalk2 aansluiting kan je niet gebruiken voor AIS gegevens te verzenden naar de C120 kaartplotter.
Lees hier meer: C120 kaarplotter op AIS aansluiten

Lees meer over de AIS

Heb je tips of opmerkingen, laat het weten, tik het in de reactie hieronder. Help mij en anderen.

18 thoughts on “AIS ontvanger transponder FAQ”

  1. Goedendag,
    Afgelopen week een Raymarine Axiom 9 gemonteerd en een Raymarine AIS 350.
    Wanneer ik nu naar de kaart kijk zie ik dat mijn ontvangst bereik niet verder is dan 5 kilometer. ( afstandscirkels van de plotter )
    Is dit een instelling in de Axiom 9 of is er wat anders aan de hand ?
    Met mijn vorige Easy AIS 2 met dezelfde antenne was het bereik 10 mijl .
    Verder is alle data goed te zien en in te stellen.
    Wat mij wel opvalt is het volgende; volgens de bedieningsvoorschriften, wanneer ik naar het menu databronnen ga zou ik de AIS 350 moeten zien maar dit is niet het geval.
    Ook bij het status -onderdeel zie ik geen pictogram in de rechtebovenhoek.
    De Raymarine 350 is via de STng starterskit aangesloten op de Axiom 9.

    Mvg Piet v Noort

    1. Het bereik van de AIS is niet in te stellen. Het MFD laat sowieso alleen de 100 dichtstbijzijnde targets zien. Daarnaast bepaalt de hoogte van de marifoonantenne ook vaak het ontvangstbereik.
      Wat de Axiom betreft zou ik adviseren om te upgraden naar de laatste SW: V3.3.170. Zie ook bijlage voor instructies.
      (waarschijnlijk komt begin volgende week ook versie V3.4.xx online) Wellicht is de AIS dan wel te zien in de lijst. Misschien staat de AIS op de volgende pagina in het menu?

      Kan je hier mee verder, laat het ons weten.

      https://www.raymarine-navigatie.nl/nl-update-042-software-update-axiom-series-lighthouse-iii-v3-3-170/

    1. Hallo Sandra, ja dat kan met een inline converter. Deze zet de STNG vanuit de AIS om naar SeaTalk.
      https://www.raymarine-navigatie.nl/inline-converter-seatalk-1-naar-seatalk-ng-e22158/

      Maar de e80 (en c80) krijgen het (heel) erg moeilijk met alle data die de AIS verstuurt. En aangezien elk jaar meer en meer schepen worden uitgerust met een AIS komt er zo langzamerhand wel heel erg veel data binnen dat moet worden verwerkt op de navigatiekaart van de e80 en daar heeft hij op dit moment al moeite mee, laat staan in de toekomst.

      Ja het kan, maar zorg er voor dat de range van AIS klein is en zet de niet relevante gegevens uit.

      1. hartelijk dank voor de informatie. de AIS is inmiddels gekoppeld en werkt redelijk. De tips voor uitschakelen niet relevante gegevens ga ik proberen.

  2. Mijn Transceiver 650 zend niet meer uit. Heeft het goed gedaan de laatste 3 jaar met de C80 plotter, Wat kan de oorzaak zijn? Er is niets veranderd aan de installatie.

    Hoor graag suggesties

    Michel

    1. Hallo Michel, sorry voor de late reactie. Bij de C80 is het bekend dat hij moeite heeft met de datastroom vanuit een AIS. Niet dat de communicatie niet goed gaat, maar de hoeveelheid data. En de hoeveelheid data neemt als maar toe omdat er meer en meer schepen AIS gegevens verzenden.

      Je kan in de C80 instellen hoe ver je de AISgegevens wilt zien en van wie, daarmee kan de de te verwerken data beperken en zal de C80 sneller AIS gegevens kunnen laten zien.

      Het duurt overigens minimaal 15 minuten in de slechtste omstandigheden voordat AIS gegevens zichtbaar zijn.

      Het kan natuurlijk zijn dat de AIS650 defect is,dat lijkt mij onwaarschijnlijk, er is software bij de AIS650 meegeleverd waarmee je via USB een verbinding kan maken met de AIS. In de applicatie kan je zien of de AIS gegevens ontvangt/verstuurd. Dan weet je of de AIS werkt en kan je het in het netwerk zoeken.

      Is de bekabeling tussen de AIS650 en C80 in orde. Ik neem aan dat de NMEA 0183 wordt gebruikt. Je kan deze uitlezen via de PC en kijken of er data wordt gegenereerd. https://www.raymarine-navigatie.nl/gps-antenne-aan-pc-koppelen-met-nmea/PC of laptop koppelen met NMEA

      Instellingen, kijk in de instellingen in het menu, misschien is er een NMEA instelling aangepast?

      Updaten, als het nodig is, update de C80, dat is altijd een goed uitgangspunt.

      De C80 is een prachtig apparaat maar krijgt het wel steeds moeilijker. Er is een cashback voor 2020:
      https://www.raymarine-shop.nl/cash-back-2019-2020-home

      Kan je hier mee verder, laat het weten. Succes!

  3. Dank voor je reactie, updaten van min C80 was ik inderdaad al van plan, maar niet vanwege de AIS. Ik krijg namelijk geen melding meer binnen van Marine Traffic en ik zie het LED lampje ook niet oplichten, dus mijn vermoeden is dat de AIS zelf het niet meer doet. De laatste melding is van 31 aug 2019, toen hij op de kant stond in Dintelmond. daarnaast nog gevaren naar de haven en daarvan geen positiemelding ontvangen. wat kan ik daarmee? is de AIS op basis van deze gegevens zelf kapot en zo ja, wat is de vervolg actie?

    Daarnaast is een nieuwe plotter met cash back een mooi aanbod, maar dan moet ik ook mijn oude analoge radar vernieuwen en wordt het toch weer een hele investering….. dus ik wil het nog een paar jaar uitzingen met de oude configuratie.

    1. Hallo Michel, ik zou als eerste de apparatuur van de AIS afkoppelen en een laptop op de USB aansluiten en met de software de status van de AIS controleren. Daarna apparaat voor apparaat aansluiten. Mocht hij defect zijn dan zou je die moeten vervangen.

      De NMEA 0183 mag eigenlijk net parallel worden aangesloten,, dat kan problemen geven.

      Je kan ook de AIS bij ons of bij een Raymarine servicepunt in de buurt laten testen.

  4. Wat heb ik aan kabels nodig om een Raymarine AIS250 aan te sluiten op een Raymarine Axiom 9 plotter (dus niet het + model)?

    What cables do I need to connect a Raymarine AIS250 to a Raymarine Axiom 9 plotter (not the + model)?

    1. De AIS250 heeft alleen de mogelijkheid om via NMEA0183 te communiceren. De Axiom kan alleen via SeaTalkNG (NMEA2000) communiceren. Dit betekent dat de NMEA0183 moet worden vertaald naar SeaTalkNG en vis versa.
      Dat kan met verschillende onderdelen zoals:
      Actisense NGW-1-STNG NMEA2000/NMEA0183 converter, kabel | NGW-1-STNG (geleverd met een verloopkabel van Devicenet naar STNG)
      MiniPlex-3USB-N2K | 1135
      Er moet een werkend en met voeding voorzien SeaTalkNG netwerk worden gemaakt waar de Axiom en Shipmodul of Actisense op wordt aangesloten worden.
      Met deze starters kit kan dat netwerk worden gemaakt:
      Raymarine STNG Starter Kit | T70134

      De uitgang van de AIS250 ziet er zo uit:
      AIS250 NMEA0183 ingang en uitgang

      Dit is de PDF van de AIS250:
      Raymarine-shop-PDF_AIS250.pdf

      Gebruik de 38.4 kbaud IN/OUT om de data snel van de Axiom op de AIS te krijgen (GPS, stuurautomaatgegevens)
      Zorg er voor dat de Actisense of Shipmodul ook op deze snelheid zijn ingesteld.
      De Axiom heeft een DeviceNet stekker op de voedingskabel, die moet omgezet worden naar SeaTalkNG (spur)connector. Dat kan met een verloopkabel of een verloopstekker:
      Raymarine Devicenet Female naar STNG spur 1 meter | A06075
      Raymarine STNG Devicenetkabel Female 12 cm | A06079
      Raymarine STNG Male naar Devicenet Female adapter | A06082

      PDF voor de Axiom:
      Raymarine-shop-PDF-EN_Axiom-MFD-Installation-instructions-87298-3-EN.pdf

      Je kan ook de marifoon aansluiten op de multiplexer van de AIS250.

      De AIS kan deze gegevens gebruiken /heeft deze gegevens nodig:
      Term Definition
      •COG •Course Over Ground – used as a GPS related term
      •SOG •Speed Over Ground – used as a GPS related term
      •CPA •Closest Point of Approach (An estimation of the closest a target will potentially come to you)
      •TCPA •Time to Closest Point of Approach (How long before target reaches that point)
      •AIS •Automatic Identification System
      •MMSI •Maritime Mobile Service Identity
      •IMO •International Maritime Organization
      •MARPA •Miniature Automated Radar Plotting Aid
      •SOLAS •The International Convention for the Safety Of Life At Sea. (This is a treaty protecting
      the safety of merchant ships).

  5. Dit is overduidelijk een automatisch vertaalde pagina waarbij niet eens de moeite genomen is om te redigeren. Wat een slechte zinsopbouw, grammatica en wat al niet meer.

  6. Hallo,

    AIS waarschuwingen heb ik ingesteld op bv. 3 minuten en 2 kilometer.
    Ik krijg soms om de haverklap AIS meldingen van schepen op bv. wel 2 uur afstand.

    Nogmaals de Axiom doorgelopen en idem.
    Overigens, als ik zo’n ver weg alarm krijg, dan heb ik de mogelijkheid om op een knop te drukken om instellingen direct te wijzigen of het alarm uit te schakelen.
    Wijzigen geeft dan een aantal mogelijkheden maar ook nope.

    CPA (dat met die aanvaring schaduw volgens mij) is het ook niet.
    Het gebeurt ook op volle zee met geen schip in de buurt.
    Bij zo’n melding wordt ook de tijd weergegeven tot ontmoeting.
    Vele uren dus.
    Hoe krijg ik die (bv.) 3 minuten en 2 kilometer strikt werkend?
    Dank alvast!

  7. AIS (650) waarschuwingen heb ik ingesteld op de Axiom+ op bv. 3 minuten en 2 kilometer.
    Ik krijg soms om de haverklap AIS meldingen van schepen op bv. wel 2 uur afstand.
    Hoe krijg ik die (bv.) 3 minuten en 2 kilometer strikt werkend?
    Dank alvast!

    1. Hoi, ik neem aan je op een Axiom deze alarmen wilt tonen.
      Je kunt het type AIS-objecten dat moet worden weergegeven selecteren en statische objecten verbergen in het tabblad AIS-instellingen:
      Alle, Gevaarlijk, Buddy’s
      Menu: Alarmen: Menu > Alarmen >

      Je kunt ook het Alarm gevaarlijke objecten gebruiken om een melding te ontvangen als een radar- of
      AIS-object een bepaalde afstand heeft binnen een bepaalde tijd.
      Menu: Alarmen: Alarmen > Gevaarlijke objecten.

      null

      Je moet COG gegevens hebben om hier gebruik van te kunnen maken, dus je moet varen.

      1. En vandaag Eureka ontmoet. Wat blijkt?
        Deze AIS meldingen komen vaak binnen in gebieden waar veel schepen (en dus ook vele met AIS) liggen aangemeerd.
        Stel, meldingen mogen binnenkomen X kilometer afstand en van schepen die niet varen is aangevinkt dat deze geen alarm mogen genereren.
        Maar, het blijkt dat sommige stil liggende schepen WEL een snelheid weergeven via hun transponder, al is het maar een tiende knoop, en dan gezien worden als een varends schip.
        Ook mijn log geeft wel eens 0,1 knopen aan als ik stil lig.
        Ik ben benieuwd waar de drempel ligt bij AIS transponders.
        Ik denk bij sommige apparaten bij een hele lage snelheid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen + sixteen =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.