Autohelm ST50 Schoepenwiel snelheidsmeter probleem

Raymarine Autohelm ST50 LOG speed instrumentVraag: ik heb een Autohelm ST50 LOG/snelheid transducer die niet helemaal goed werkt als ik hem eruit haal en schoon maak wel maar dat is meestal maar voor een dag. Als ik dan een week later weer ga varen dan begint hij naar een paar uur weer op te komen maar niet goed ik vraag mij af waar de sensor precies zit ik zie in de transducer wel een metalen dingetje zitten wat soms iets oxideert als dit de sensor is kan ik er dan iets van blanke lak op doen zodat hij niet meer oxideert?

Ook ben ik benieuwd naar het materiaal van het schoepenradje en de werking van het signaal van de transducer.

Antwoord: In het schoepenwiel zit een magneetje. Deze magneet gaat langs een opnemer die de pulsen telt van het schoepenwieltje. Deze magneet kan wel eens corroderen, of vervelender er zit een metalen splinter op vast die het wieltje niet meer laat draaien.

Je zou deze LOG transducer eens kunnen inspecteren, misschien roest hij zelf niet maar is het metaal dat op de magneet zit. Je kan ook de as eens goed inspecteren of deze vrij draait. De snelheidgever kan uit de huiddoorvoer worden gehaald en daarna de blinde plug in de huiddoorvoer plaatsen (wel even de moer aandraaien, handvast). Het schoepenwiel is te demonteren, je kan het asje er uit drukken en dan valt het schoepenwiel van de snelheidgever er uit. Nu kan je goed kijken of er vuiligheid achter is gebleven.

Raymarine ST60+ Plus Speed Transducer Reparatiekit D234Mocht het schoepenwiel niet meer goed draaien, dan is er een reparatieset:

https://www.raymarine-navigatie.nl/afmeting-van-een-raymarine-snelheid-transducer-e26031/

Het schema van de snelheid transducer is hier te zien, hier word uitgelegd wat te doen als de ST60+ niet meer werkt doordat de temperatuurgeven van de transducer defect is (of niet in de oude gever is ingebouwd)

De Raymarine Autohelm ST50 LOG vervanger ST60+ LOG

De Autohelm ST50 LOG of snelheidsinstrument is al een lange niet meer in productie. Onderdelen zijn niet meer te krijgen, tenzij je ergens een tweede hands kan vinden. De onderdelen (een reparatieset, zie hier boven) voor de snelheidsgever zijn nog wel te krijgen.
Mocht het zo zijn dat het instrument moet worden vervangen dan kan dat met een Raymarine ST60+ Snelheidsinstrument (A22001P). De bestaande gever kan je gelukkig nog wel gebruiken op het nieuwe instrument. Lees hier voor meer informatie voor het vervangen van de ST50 Speed. De oudste ST50 snelheidgevers hebben geen temperatuursensor in de behuizing, dat kan problemen geven bij de Raymarine ST60+. Lees hier hoe je de temperatuursensor van het Raymarine ST60+ snelheidinstrument kan overbruggen. Maar let er op, ook deze lijn is aan het eind gekomen van zijn succesvolle cariere en zal medio 2013 niet meer te leveren zijn.

De Autohelm ST50 LOG vervanger Raymarine I70 Kleuren display

Raymarine I70 Multifunctioneel kleuren display E22172Het Raymarine i70 Multifunctioneel Kleuren display is een heel anders concept. Het Raymarine I70 Multifunctioneel Kleuren display ziet er zo uit en heeft bestelnummer en prijs: E22172

Je hebt geen aparte instrumenten meer nodig voor de wind, snelheid, log, etc. Dit is het instrument waar je alle beschikbare data op het netwerk mee te tonen is. Je kan per pagina zelf bepalen wat er op het scherm moet komen. Natuurlijk kan je er 2 naast elkaar zetten en op de 1ne de speed in grote letters tonen en op de andere de windgegevens.

Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG Next Generation E22158Vergeet niet dat het Raymarine i70 display een SeaTaklNG instrument is, en als je wilt dat de data van het oude SeaTalk1 netwerk ook op het nieuwe SeaTalkNG beschikbaar is, dan heb je wel een de Raymarine Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG nodig.

Voordeelpakket Raymarine i70 kleuren display

Aanbieding Raymarien i70 pakket met inline converterDit pakket is  speciaal voor het retrofitten van alleen de instrumenten van bijvoorbeeld de
stuurstand. Je houdt dan de oude SeaTalk instrumenten (ST60+ tridata ST60+ wind, ST60+ LOG) met de  transducers bij de kaartentafel zoals ze zijn. Hiermee hoef je dus niet in 1 keer  alles te vervangen.

Kijk hier voor meer informatie over dit voordeelvoordeel pakket met drie Raymarne i70 Kleuren instrumenten.

Je kan dit echt zelf doen:
1) Plaats de nieuwe instrumenten.
2) Zorg er voor dat je de bestaande SeaTalk kabel in het meegeleverde 3-weg blokje zet.
3) Leg, indien nodig, een extra voedingkabel vanaf het schakelpaneel naar de stuurstand en sluit die aan op de meegeleverde powerkabel.
4) Klaar

Het Voordeelpakket Raymarine i70 kleuren display word geleverd met het volgende

  • 3x I70 instrument E22172
  • 1x Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG E22158
  • 1x Power/SeaTalk Junction box D244