Dragonfly dieptebeeld doet het niet meer

Probleem achterkant connector rood oplossen van Raymarine Dragonfly 7 Pro De vraag: Ik heb een raymarine dragonfly fishfinder. Tijdens mijn vakantie in Zweden deed hij het plotseling niet meer echter weet ik niet of het aan de dieptemeter ligt of aan de transducer. Mijn vraag is of ik de dieptemeter kan worden opgestuurd om doorgemeten te worden. Wat zouden hiervan de kosten zijn, en wat kost eventueel een transducer?

Jazeker wij kunnen alle Dragonfly instrumenten testen en kost bij ons 25 Euro inclusief BTW en weer terug sturen is dan 6,75.

Voordat je hem gaat opsturen kan je misschien eerst naar deze punten kijken:

  • Weet je welke transducer er nu bij zit, een productnummer?
  • Weet je ook of er een rode of groene draaiconnector op de achterkant zit?
  • Maar wat is het probleem eigenlijk?
  • Gaat de Dragonfly wel aan
  • Is er genoeg spanning op de accu
  • Is er misschien een zekering stuk
  • Is de kabel van de gever niet geknakt

Met de onderstaande antwoorden is de Dragonfly naar ons toegestuurd.

  • De transducer zal ik mee opsturen ik zie geen productnummer
  • De draaiconnector is rood
  • De Dragonfly heeft het een tijdje wisselend gedaan tot hij het helemaal niet meer deed
  • De Accu was goed en heeft het bij een andere dieptemeter prima gedaan
  • De zekering was goed
  • De kabel mankeert zo op het oog niets 

Heb zelf het idee dat het probleem zit in de aansluiting van de transducer naar de Dragonfly. Ik zal de Dragonfly en transducer vandaag naar jullie opsturen.

De oplossing:Probleem achterkant connector rood oplossen van Raymarine Dragonfly 7 Pro details

Het probleem was de draaiconnector die achter op het display zit. De (in dit geval) rode draaiconnector was niet meer aanwezig op de connector van de transducer. De connector ging nog prima in de aansluiting achter op de Dragonfly maar omdat de draaiconnector (wartel) niet meer de connector vast kon klikken was er soms geen goede connectie met de aansluitpinnen en viel soms het dieptebeeld weg. Verder werkte de Dragonfly prima.

Wij hebbende rode wartel die achter op het scherm van de Dragonfly kunnen vervangen met een nieuwe waardoor de connector van de transducer weer goed op zijn plek wordt gehouden. De kosten voor deze reparatie waren rond de 55 Euro inclusief onderzoek en verzenden.

De transducer met rode wartel connector

Mocht het zo zijn dat de transdcuer moet worden vervangen lees dan even verder. De transducer die voor deze Dragonfly geschikt is heeft een connector met een rode wartel nodig en heeft drie nokjes. Helaas is de transducer die geschikt is voor de rode wartel niet meer nieuw te krijgen. Wel is zijn opvolger die een groene wartel nodig heeft nieuw te bestellen maar om deze aan te sluiten op de Dragonfy is er een verloopconnector nodig.

Je steekt de connector van de nieuwe transducer met twee nokjes in de wartel van de adapterkabel en de andere kant van de adapterkabel komt achter op het Dragonfly instrument.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.