Ev1 kompas Taak voltooid, maximale deviatie is 188 graden

Vraag over de Rayamarine EV1 electronisch kompas

Bij rechtuit varen gaat het aantal aangegeven graden omhoog en omlaag. Bij inschakeling van de automaat vliegt ons jacht alle kanten op.

Wat heb ik daarna gedaan:

Raymarine EV1 kompas sensor SeaTalkNG

  1. de stuurautomaat op fabrieksinstellingen gezet
  2. ingesteld: Motorschip langzaam varen
  3. Aandrijving: hydroliek type 3
  4. Dokpier calibratie
  5. Roeruitlijning en kompasdraaiing

Zodra als ik ingeef “Kompas herstarten” geeft de stuurautomaat aan “voltooid” en maximale deviatie 188 graden. Dit langzaam twee rondes varen heeft geen zin.

Ik heb mijn Raymarine EV1 kompas opnieuw gekalibreerd. Voor het kalibreren van het kompas ben ik speciaal van onze thuishaven naar een open meer gevaren, alwaar ik mijn rondjes ben begonnen. Dat is de ideale plek, als je kompas tenminste werkt.

Echter ook daar elke keer dat ik ingeef “Kompas herstarten” geeft de stuurautomaat aan “voltooid” en “maximale deviatie 188 graden”.

Dit is het systeem, het is een voordeel pakket bij Raymarine-shop vandaan:
Raymarine Evolution Autopilot EV-200 Power met p70R ACU200 EV1

raymarine evolution autopilot ev200 power met p70R acu200 ev1 t70156Raymarine Evolution Autopilot EV-200, met roerstandgever, met p70R, met ACU200 EV1. Geleverd met Evolution kabelset. Productnummer:

T70156


Antwoord over de Rayamarine EV1 electronisch kompas

Zodra het commando Kompas herstarten wordt gegeven via de Raymarine p70 instrument verschijnt inderdaad al binnen enkele seconden de melding: “Taak voltooid, maximale deviatie is 188 graden”. Met name het laatste is misschien verwarrend en zal bij een volgende software-update waarschijnlijk verwijderd worden of de tekst wordt aangepast.
Wat er wordt aangegeven is dat de de deviatiegegevens in de EV1 zijn verwijderd (Taak voltooid). En dat de maximale deviatie is 188. Dit is de verwarring, het is een basisgetal die door een automatisch proces zal veranderen omdat hij zelf gaat kalibreren.

Pas op het moment dat er staat: “Taak voltooid, maximale deviatie is 188 graden” betekent dat de ‘teller weer op nul’ is gezet en dat de EV1 een nieuwe deviatie gaan bepalen zodra er weer met het schip wordt gevaren, dit doet de EV1 zelf en automatisch als de snelheid meer dan 3 knopen is. Het complete proces kan dan best wel even duren voordat er een waarde voor de deviatie is bepaald.
De waarde van de deviatie is te controleren via:
Menu > Instellingen > Diagnostiek > Informatie over piloot. Ergens onderaan de lijst wordt dan de deviatie (afwijking) getoond.

Naar onze mening hoef je dus ‘kompas herstarten’ helemaal niet te kiezen in het systeem. Als je een nieuwe EV1 aansluit op de nieuwe ACU dan staat de EV1 in deze modus (zelf leren). Alleen als je het kompas verplaatst omdat de deviatie uiteindelijk toch te hoog is zou je deze keuze maken in het menu om alles opnieuw te laten kalibreren.

Deze melding is dus geen fout met de sensor!!

Als het probleem is dat de deviatie te hoog is en de koers niet juist wordt weergegeven is in veel gevallen de locatie van de sensor toch onjuist en wordt deze teveel gestoord door magnetische invloeden. De invloeden kunnen van alles zijn als en nieuwe dingen in de buurt van de EV1 komen: een stapel blikjes proviand, een nieuwe acculader, 220V kabel, etc. Je zal dan een nieuwe plek moeten vinden voor de EV1.

Maar in dit geval werkt de EV1 zonder problemen. Het oplopen van de koers is in te stellen met demping en andere parameters in het menu. Misschien zou kunnen controleren of de roerstandgever zonder speling functioneert. Ook misschien toch controleren of de roercilinder zinder speling op de roerkoning werkt.

Overzicht Raymarine voordeelpakketten

Raymarine ACU200 voordeel pakket stuurautomaat Raymarine Autopilot EV-200 Power p70R ACU200 EV1
Raymarine ACU200 voordeel pakket stuurautomaat drive Raymarine Autopilot EV-200 PowerPack  p70R ACU200 EV1 T1 pomp
Raymarine EV200 voordeel pakket stuurautomaat sail Raymarine Evolution Autopilot EV-200 Sail met p70 ACU200 EV1
Raymarine EV200 voordeel pakket stuurautomaat power Raymarine Evolution Autopilot EV-200 SailPack p70 ACU200 EV1 LinearDrive Type1
 Raymarine EV400 voordeel pakket stuurautomaat solenoid Raymarine Evolution Autopilot EV-300 solenoid met p70R EV1
 Raymarine ACU100 voordeel pakket stuurautomaat power Raymarine Evolution Tiller Pilot pack p70 ACU100
 Raymarine ACU100 voordeel pakket stuurautomaat drive Raymarine Evolution Tiller Pilot pack p70 ACU100 Tiller Drive
 Raymarine ACU100 voordeel pakket stuurautomaat drive Raymarine Evolution EV-100 Power p70R, ACU-100, EV1, pomp
 Raymarine ACU100 voordeel pakket stuurautomaat drive Raymarine Evolution EV-100 Wheel, met ACU-100, EV1, stuurwielautomaat, p70
 Raymarine ACU100 voordeel pakket stuurautomaat wheel Raymarine a67 sportpakket, SPX-5R, p70R