De roerstand gever ook wel rudder reference transducer is eigenlijk niets meer dan een potmeter die de stand van het roer (roerkoning) in een weerstandwaarde omzet. De arm van de roerstandgever wordt geduuwd naar zijn eindstand door een veer. Hij wil dus altijd terug naar zijn uiterste stand. Dit heeft twee voordelen. Het voordeel is dat hij altijd spanning op het kniegewricht houdt en dus eventuele speling wordt opeheven. Hij gaat dus niet naar de middelste stand.
De Raymarine ST60/ST60+/S1/SPX Roerstand terugmelder heeft bestelnummer en prijs: M81105. Hij is geschikt voor alle instrumenten en stuurautomaten die een roerstand aansluiting hebben.
De Raymarine ST60+ Roerstand indicator | A22008-P was het enige instrument waar een roerstandgever achter op aangesloten kom worden, deze is rond 2018 is niet langer in productie. Er is geen vervangend instrument waar de roerstandgever direct op aangesloten kan worden. Met het Raymarine i70S instrument | E70327 in combinatie met de Raymarine multipod ITC-5 Converter | E70010 is het mogelijk om de roerstand af te lezen.
Natuurlijk kan je ook de roerstand aflezen op een Raymarine p70Rs autopiloot | E70329 of een Raymarine p70s autopiloot instrument druktoetsen | E70328.
In de bovenste balk is de roerstand te zien. (de boog is de koers in graden)
De Raymarine roerstandgever wordt gebruikt voor deze toepassingen.
-
Je kan hem gebruiken voor (alleen) een Raymarine ST60+ roerstandgever als je geen stuurautomaat hebt.
-
Of je kan hem aansluiten op een Raymarine stuurautomaat zonder Raymarine ST60+ roerstandinstrument.
-
Of je kan kan aansluiten op de stuurautomaat en via SeaTalk de roerstand op het St60+ roerstandinstrument tonen.
-
Een laatste optie is aansluiten op de Raymarine multipod ITC-5 Converter als er geen stuurautomaat aan boord is, maar wel een nieuw Raymarine i70 instrument aan boord is.
Inhoudsopgave
- Toepassingen van de Raymarine roerstandgever
- Afmetingen van de Raymarine transducer M81105
- Monteren van de Raymarine Roerstand terugmelder M81105
- Op zijn kop monteren van een Raymarine Roerstand gever M81105
- Raymarine Roerstand gever M81105 aansluiten op een SPX-5
- De roerstand transducer kan ik geheel rondraaien en hij geeft niet goed aan.
- Meetwaarden weerstand roerstandgever
- Onderdelen / spare parts
Toepassingen van de Raymarine roerstandgever
- Raymarine ST60+ Roerstand indicator A22008-P
- Alle Raymarine SPX stuurautomaten (ook de SPX-5)
- Alle S1 en S2 stuurautomaten (niet meer leverbaar)
- Raymarine multipod ITC-5 Converter E70010.
Afmetingen van de Raymarine transducer M81105
Hieronder de afmetingen van de Raymarine transducer. Hiermee kan je op voorhand kijken of er genoeg ruimte is voor deze gever bij de roerkoning.
Monteren van de Raymarine Roerstand terugmelder M81105
Het monteren van de Raymarine roerstand terugmelder is niet moeilijk. Er zijn een paar regels waar je je aan moet houden. Het meegeleverde draadeind is vast te lang, die moet je op maat afzagen en het schroefdraaf netjes rond afdraaien of net een bandschuurmachine afronden, anders maak je het kunsttof stuk. Met 2 moeren borg je het draateind als je hem hebt afgesteld.
Ondergrond kan een plaatje zijn van hout of liever RVS, er komen geen enorme krachten vrij dus het hoeft niet hufterproof te zijn.
Uitlijnen, in het onderstaande plaatje is te zien dat de gever parallel aan de roerkoning moet worden geplaatst. Dit kan niet altijd, dit is voor een stuurautomaat totaal geen probleem, die moet je calibreren en merkt daar echt niets van. Alleen de naald van een Raymarine ST60+ roerstandgever die is er wel gevoelig voor. Je ziet dan op het display dat de stuurstand niet lineair is met het roer.
Verticaal moet de gever wel zo recht mogelijk worden gemonteerd. Je zal er achter komen dat je hier niet onderuit komt, want je komt dan met het daadeind op de roerkoning als je de roerstandgever te laag plaatst. Maar als je de roerstandgever te hoog plaatst, dan zou hij het wel even doen, maar pas op! het kniegewricht kan op deze manier zomaar los schieten.
Horizontaal kan je wel een beetje hoogteverschil hebben. Maar ook hier niet te veel, het kniegewricht moet niet losschieten.
Op zijn kop monteren van een Raymarine Roerstand gever M81105
Dit is geen enkel probleem, je kan de gever op zijn kop monteren, het enige waar je dan wel even op moet letten is dat je de Rood met groen moet verwisselen van de kabel van roerstandgever op het rudder instrument of stuurautomaat. In de nieuwe stuurcomputers zoals de ACU kunnen tijdens het in bedrijf stellen zelf bepalen hoe de roerstandgever is geplaatst.
Raymarine Roerstand gever M81105 aansluiten op een SPX-5
Volgens de specificaties zou het niet nodig zijn om een Raymarine roerstand terugmelder aan te sluiten op een Raymarine SPX-5 stuurautomaat. Dit heeft te maken met het rate gyro compas die in de stuurautomaat zit. Maar toch heb ik (te vaak) gehoord dat als er wel een roerstand gever aangesloten wordt op een SXP-5 stuurautomaat dat het schip een stuk rustiger op koers blijft.
De roerstand transducer kan ik geheel rondraaien en hij geeft niet goed aan.
In de meeste gevallen is de transducer niet goed geïnstalleerd en is hij “over de nek” getrokken. Oplossing, oude vervangen door een nieuwe Raymarine roerrstandsmeter met productnummer: M81105
Meetwaarden weerstand roerstandgever
De roerstandgever is een 5k Ohm pod-meter in een kunststof omhulling. een veer zorgt er voor dat hij altijs tegen het einde van tegen-de-klok-in wil gaan. Deze veer zorgt er voor dat de speling wordt weggenomen. Je kan de weerstand alleen meten als je hem loskoppelt van de stuurautomaat!
Aderkleur | Positie arm | weerstand |
Green/Red | elke positie | 5k ohm +/- 5% |
Blue/Green | einde tegen-de-klok-in | 1.6k ohm +/- 10% |
Blue/Green | einde met-de-klok-mee | 3.3k ohm +/- 10% |