Hoeveel ampere neemt de pomp van de stuurautomaat

De electrische motoren en pompen die door Raymarine worden gebruikt hebben verschillende vermogens. Het aantal amperes is belangrijk om de juiste diameter voedingkabel naar de elektrische motoren aan te leggen. De hydraulische pompen voor het aansturen van de hydraulische stuurcylinder zijn elektrische motoren die een hydraulische pomp aandrijven. Niet alleen een hydraullische pomp, maar ook een kleppenblok zit in de behuizing van een hydraulische pomp. Deze kleppen voorkomen dat de hydraulische olie niet door de pomp kan lopen als er met het roer wordt gestuurd.

Keuze van een aandrijving voor een Raymarine stuurautomaat

Bij alle drives staat een voorgestelde gewicht van het schip (waterverplaatsing). Ga bij het bepalen van de waterverplaatsing van het schip altijd uit van volledige belading. In de praktijk komt dit doorgaans neer op een gewicht dat 20% hoger ligt dan het ledig gewicht van het schip. Laat je niet verleiden tot aanschaf van een stuurautomaat die onderbemeten is, deze zal je teleur gaan stellen op juist die momenten dat je hem het hardst nodig hebt.

Overzicht van verbruik van de stuurautomaat elektromotoren

In de onderstaande tabel zijn de maximale Amperes te zien die een elektromotor van een stuurautomaat gebruikt.

Raymarine motoren en hydraulische pompen verbruik ampere overzicht

Overzicht Raymarine stuurautomaat hydraulische omkeerbare pompen

Deze pompen hebben een elektromotor die een hydraulische pomp aandrijft. On het blok waar de hydraulishce slangen worden aangesloten zitten kleppen die er voor zorgen dat de hydraulische olie niet door de pomp kan lopen als er met de hand worde gestuurd.

 

  • E12139 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 0,5  50-110 CC, 12VDC
  • M81119 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 1, 80‐230cc, 24VDC
  • M81120 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 1, 80‐230cc, 12VDC
  • M81121 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 2, 230‐350cc, 12VDC
  • M81122 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 3, 350‐500cc, 12VDC
  • M81123 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 2, 230‐350cc, 24VDC
  • M81124 Raymarine Hydraulisch Omkeerbare Pomp Type 3, 350‐500cc, 24VDC

Overzicht Raymarine stuurautomaat Constant Runningpompen

Raymarine stuurautomaat Constant Runningpomp 3 tot 4 liter 12V E12171

Deze constantrunning pompen worden in het algemeen ingezet op grotere schepen. De grotere schepen hebben over het algemeen grotere hydraulische cilinders die het roer aansturen. Soms zijn er twee roeren geplaatst en zullen er twee hydraulische cilinder aan boord zij. Hierdoor is de inhoud van de cilinders groot zijn. Om er voor te zorgen dat er genoeg hydraulische olie tijdens het varen op de autopilot beschikbaar is kan je beter een pomp permanent 1 kant op laten draaien. De richting van de stuurcilinder laat je nu door solenoid kleppen links of rechts uitsturen. in plaats van de pomp steeds linksom of rechtsom aan te sturen. Dit is overigens een stuk stiller, maar ook nog eens een stuk zuiniger. Kijk maar in de tabel hierboven, het scheelt de helft aan Ampères.

  • E12171 Raymarine Constant Runningpomp 3 tot 4,5 liter, 12VDC
  • E12172 Raymarine Constant Runningpomp 3 tot 4,5 liter, 24VDC

Overzicht Raymarine stuurautomaat Roterende drive units

Raymarine stuurautomaat roterende drive units M81135 rotary driveDe aandrijving voor grotere schepen die geen hydraulische besturing hebben maar wel een kabel besturing maken gebruik van deze zogenaamde rotary drives. Meestel zijn deze roterende motoren gemonteerd op grotere aken. Met een kettingoverbrenging wordt het roer aangestuurd. De Roterende drive units draaien altijd mee. Maar als de stuurautomaat op auto wordt gezet, dan wordt er een clutch geactiveerd en neemt de drive het sturen over.

  • M81135 Raymarine Roterende drive Type 1, 20 Nm, 12VDC
  • M81136 Raymarine Roterende drive Type 2, 34 Nm, 12VDC
  • M81137 Raymarine Roterende drive Type 2, 34 Nm, 24VDC

Overzicht Raymarine stuurautomaat Lineardrive’s

Raymarine Lineaire drive Type1 295kg 300mm 12V M81130De lineairdrive van Raymarine is een buis met een wormwiel aan de binnenkant. De gefreesde as in deze buis wordt aangestuurd door een vertraging en een elektromotor. Deze besturing zie je veel op grotere zeilschepen. Ongeveer vanaf een Bavaria 23. De Lineardrive units draaien altijd mee. Maar als de stuurautomaat op auto wordt gezet, dan wordt er een clutch geactiveerd en neemt de drive het sturen over. Het monteren is belangrijk, zorg er voor dat de plaat waar de Lineardrive op vast wordt gezet stevig wordt uit gevoerd (over- dimensioneer) er komen echt grote krachten op deze drive.

  • M81130 Raymarine Lineaire drive Type 1, 295 kg, 300 mm, 12VDC
  • M81131 Raymarine Lineaire drive Type 2, 480 kg, 300 mm, 12VDC
  • M81132 Raymarine Lineaire drive Type 2LS, 480 kg, 400 mm, 12VDC
  • M81133 Raymarine Lineaire drive Type 2, 480 kg, 300 mm, 24VDC
  • M81134 Raymarine Lineaire drive Type 2LS, 480 kg, 400 mm, 24VDC

Overzicht Raymarine stuurautomaat Hydraulische Linear drive untit’s

Raymarine stuurautomaat type2 12V Hydraulische Linaire Drive E12207De lineairdrive van Raymarine is een hydraulisch omkeerbaar systeem met een eigen hydraulische cilinder. Dit systeem wordt gebruikt bij buitenboordmotoren. (Zie je niet veel vreemd genoeg)

  • E12207 Raymarine type 2 12V Hydraulische Linaire Drive
  • E12208 Raymarine type 2 24V Hydraulische Linaire Drive
  • M81202 Raymarine Hydraulisch Lineaire Drive Type 3, 12V
  • M81203 Raymarine Hydraulisch Lineaire Drive Type 3, 12V