De roerstandgever van Raymarine is een potmeter weerstand (van 5 K Ohm) die de stand van het roer omzet in een simpel spanningssignaal. De arm wordt aangetrokken door een veer die trillingen en ruimte op de kniegewrichten dempt. de Raymarine roerstand terugmelder heeft productnummer en prijs: M81105
Je kan deze roerstandmeter heel eenvoudig meten met een multimeter:
Weerstand waarden van de Raymarine roertransducer:
Rood naar Groen: 5K Ohm (+ / – 10%) vaste waarde.
Rood naar Blauw: Deze waarde is variabele 1.5K (niet minder) – 3.5K (niet meer) als het stuurwiel wordt gedraaid van volledig stuurboord naar bakboord (of met de hand als het draadeind los is)
Blauw naar groen: Deze waarde is variabele 1.5K (niet minder) – 3.5K (niet meer) als het stuurwiel wordt gedraaid van volledig bakboord naar stuurboord (of met de hand als het draadeind los is)
De kleuren rood naar blauw en blauw naar groen kunnen net even andere waarden dan de maximale uitslag van 1,5 K of tot 3.5K geven omdat de gever niet precies in het midden van het roer staat. Dat is makkelijk af te stellen met het RVS draadeind. Je kan namelijk de kunststof knietjes verder indraaien of uitdraaien. Zorg ervoor dat de gever parallel staat met de roerkoning.
Het is geen probleem dat de gever niet helemaal tot het eind gaat (1.5K of 3.5K) maar er moet wel voldoende uitslag zijn op de roerstandgever. Het is wel belangrijk dat de uitslag van naar stuurboord naar bakboord het zelfde zijn. Stel dat de waarde 2.5K is bij midscheeps (de helft van de 5K). Voluit naar bakboord is 3.2K, dan zou voluit naar stuurboord rond de 1,8K moeten zijn.
Mocht het zijn dat de waarden van de Raymarine roerstand terugmelder niet overeen komen met de bovenstaande waarden, dan is hij defect of over zijn nek gedraaid.
De vervanger van de Raymarine roerstand terugmelder heeft productnummer en prijs: M81105
Geschikt voor :
- Raymarine Autopiloot ACU
- Raymarine Autopiloot SPX
- Raymarine S1 stuurcomputers
- Raymarine multipod ITC-5 Converter (E70010)
- Raymarine ST60+
- Raymarine ST60