Ik wil graag mijn Volvo Penta IPS motor gegevens op mijn klassieke E120 weergeven. Echter worstel ik met het vinden van de juiste interface combinatie om het allemaal te laten werken. Ik heb begrepen dat ik SeaTalkNG backbone moet gebruiken en de hieronder staande items moet aanschaffen.
Ik heb inmiddels Raymarine Raymarine STNG 5-weg connector: 2x Backbone 3x Spur (A06064), twee Raymarine SeaTalk Next Generation STNG Terminator (A06031) , een Raymarine STNG adapterkabel naar Classic E-serie (A06061) een Raymarine STNG Voedingskabel 1 meter naar 12V (A06049)
Dit is verbonden met de Volvo Penta NMEA interface. Maar het werkt niet. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Het lijkt erop dat alle onderdelen die nodig zijn voor een werkende SeaTalkNG netwerk inclusief de (vaak vergeten) terminators. De backbone is compleet en wordt van spanning voorzien met de A06049. Je kan ook de E-serie Classic MFD met een Raymarine STNG adapterkabel naar Classic E-serie (A0606) aansluiten met de spurverbindig op het SeaTalkNG backbonenetwerk (op 1 van de vrije poorten van de 5-weg connector).
Wat er nog mist is een connectie van de motor naar het SeaTalkNG netwerk. Je zal een SeaTalkNG netwerk koppeling moeten maken met een DeviceNet-adapterkabel om de Volvo-gateway aan te sluiten op de SeaTalkNG backbone.
Raymarine heeft hiervoor een SeaTalkng naar DeviceNet Male (A06046), een SeaTalkng naar DeviceNet Female adapterkabels (A06045) en een Stripped End Spur kabel (A06044). Met deze kabels kunnen verbindingen gemaakt worden met NMEA 2000-apparaten van andere merken.
Om goed van start te gaan om de gegevens op de E-serie Classic MFD te krijgen, wordt het aanbevolen dat de MFD is bijgewerkt met de nieuwste E-serie Classic MFD software. Als dat zo is, dan is er geen extra configuratie van de MFD nodig. Het enige dat moet worden geconfigureerd is het aantal motoren.
Inhoudsopgave
Gateway tussen J1939 en NMEA-2000
Sommige motoren kunnen direct op het SeaTalkNG netwerk worden aangesloten, maar sommige motoren hebben een gateway nodig die de NMEA-2000 vertaalt naar J1939 en anders om.
Het bedrijf Maretron levert deze gateway en heeft de naam:
J1939 to N2K gateway:
http://www.maretron.com/products/j2k100.php
Mocht je overwegen om deze gateway te gaan gebruiken controleer altijd (vanuit de scheepswerf) of vanaf internet. Niet alle motoren hebben deze optie.
Raymarine ECI-100 NMEA2000 J1939 converter
De nieuwse oplossing (eind 2013) is de speciaal door Raymarine ontwilkkeld de ECI-100 NMEA2000 J1939 converter. De ECI-100 NMEA2000 J1939 converter heeft bestelnummer en prijs: E70227
De Raymarine ECI-100 zorgt voor een envoudige integratie om motorgegevens uit te wisselen op de nieuwe Raymarine MFD (radar, kaartplotter en fishfinders). Dit zijn de a-serie, e-serie, c-serie en gS-serie kaartplotters.
De kleine ECI-100 maakt rechtstreeks verbinding met de industrie-standaard NMEA2000 of SAE (Society of Automotive Engineers standaard) J1939 Motor gegevens. Deze data-bus wordt gebruikt door de grote scheepsmotor fabrikanten waaronder:
- Volvo Penta
- Yamaha Marine (alleen Command Link Plus)
- Caterpillar
- Yanmar Marine
Met de industrie standaard, DeviceNet-poort, verbind je met deze ECI-100 de fabrikant-specifieke CAN-bus bekabeling. De ECI-100 wordt vervolgens aangesloten op het NMEA2000 netwerk met behulp van SeaTalkng bekabeling. De poorten van de poorten ECI-100’s zijn geïsoleerde, hiermee is er een galvanische scheiding tussen de motor en het navigatienetwerk.
Zorg er voor dat je de laatste firmware op het display hebt, dat is echt nodig.
ECI-100 Motor gegevens Parameters
- Motortoerental
- Transmissie olietemperatuur
- Motorolietemperatuur
- Brandstoftank niveau
- Motor temperatuur
- Trip gebruikte brandstof (berekend door ECI-100)
- Motoroliedruk
- Dynamo potentiële
- koelvloeistof druk
- Draaiuren totaal
- Motor brandstof tarief
- Engine percentage belasting
- Boost druk
- Versnellingsindicator
- Batterij potentiële
- VIN (niet op het display weergegeven)
- Transmissie oliedruk
- Software nummer (niet op het display weergegeven)