Raymarine NMEA 2000 bus en Seatalk NG

Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG Next Generation E22158De SeaTalk NG (Next Generation) van Raymarine en de gestandaardiseerde NMEA 2000 zijn compatibel met elkaar. Maar zijn er voordelen en of limitaties door gebruik te maken van de NMEA 2000 bekabeling om SeaTalk NG instrumenten van Raymarine aan te sluiten.

En kan er een Seatalk 1 naar Seatalk NG bridge gebruikt worden en aangesloten worden op een NMEA 2000 netwerk?

SeaTalkNG is een Raymarine-versie van NMEA2000, beide werken op de zelfde netwerkstandaard. De limitatie van het STNG netwerk heeft te maken met de zogenaamde PGNs. Een PGN is een nummer dat aan geeft welke datastring wordt verstuurd. Hieronder staat een voorbeeld van de PGN 27489, deze geeft de motormanagementgevens door.

Raymarine maakt gebruik van NMEA2000, maar kan niet alle PGN’s inlezen. Er zijn inmiddels een heleboel PGN’s en elke fabrikant kan zijn eigen PGN gebruiken. Het gekke is dat veel fabrikanten erg geheimzinnig doen over deze datazinnen. Dat is raar, want je zou toch verwachten dat elke fabrikant er baat bij heeft om zijn product te verkopen.
(volgend project is zelf een module te maken die motorgegevens en tankniveaus, op een kaartplotter zoals de e7 kan tonen)

Een lijst met de huidige PGN-zinnen is hier te vinden:
http://www.nmea.org/content/nmea_standards/messages_pgns.asp

Raymarine instrument motor management eci-100 nmea2000 j1939 E70227Het Raymarine SeatalkNG werkt met een beperkt aantal PGNs. Raymarine geeft aan dat hun apparatuur niet met alle PGNs werkt. De lijst die ze wel accepteren heb ik nog niet kunnen vinden. Wel wordt bijvoorbeeld het toerental en de vlotter in de brandstoftank getoond op een MFD (multi functioneel display zoals de Raymarine a65 en a67).
De inline converter is geschikt om de gegevens van het oude SeaTalk te vertalen naar de nieuwe SeaTalkNG en die kan dus worden aangesloten op een NMEA 2000 backbone.

Lees hier meer over de Raymarine Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG (E22158)

Hoe kan ik motorgegevens op SeaTalkNG krijgen

Raymarine ECi-100 NMEA2000 converter Volvo Penta Yamaha Caterpillar Yanmar E70227Als je de gegevens van een Volvo motor wilt krijgen op het STNG netwerk dan is er een vertaler nodig: Raymarine ECI-100 NMEA2000 J1939 converter (E70227)
Naast deze converter is ook een verloopkabel nodig met de juiste connectoren (let op de terminators in de backbone, en controleer eerst of de bestaande motor geschikt is)

Lees hier meer over de Raymarine ECI-100 NMEA2000 J1939 converter

Een voorbeeld van NMEA 2000 PGN 27489

PGN 127489 : Engine Parameters, Dynamic

Description

Used to provide real-time operational data and status relevant to a specific engine, indicated by the engine instance field. This message would normally be broadcasted periodically to provide information for instrumentation or control functions.

Default Update Rate

Every 500ms (2/second)

Fields

Engine Instance : (0 = single engine or dual engine port, 1 = dual engine starboard)
Engine Oil Pressure : Pa
Engine Oil Temp : Deg K
Engine Temp : Deg K
Alternator Potential : VDC
Fuel Rate : cu-m/hr
Total Engine Hours : hrs
Engine Coolant Pressure : Pa
Fuel Pressure : Pa
Engine Discrete Status 1 : Warning Flags (see below)
Engine Discrete Status 2 : Warning Flags (see below)
Percent Engine Load : %
Percent Engine Torque : %
Status 1 Conditions:

– check engine
– over temperature
– low oil pressure
– low oil level
– low fuel pressure
– low system voltage
– low coolant level
– water flow
– water in fuel
– charge indicator
– preheat indicator
– high boost pressure
– rev limit exceeded
– EGR system
– throttle position sensor
– engine emergency stop mode

Status 2 Conditions

– warning level 1
– warning level 2
– power reduction
– maintenance needed
– engine comm error
– sub or secondary throttle
– neutral start protect
– engine shutting down

There is no corresponding NMEA 0183 sentence.