Deze Raymarine SPX SOL stuurautomaat is alleen geschikt voor de hydrauliche systemen die met zogenaamde solenoid kleppen worden aangestuurd. Aan de buitenkant zie je geen verschil met de andere SPX stuurcomputers. Je ziet ze niet vaak, en dat is best raar want het verbruik zal minder zijn dan de SPX10 of SPX20. De Raymarine SPX SOL heeft bestelnummer en prijs: E12205. Deze SPX SOL stuurautomaat wordt gebruikt bij grotere schepen met een groter stuurcilinder op het roer. Als de cilinder groter is, dan moet er ook meer hydraulische olie worden verplaatst, je kan dan gebruik maken van een PTO aangesloten op de motor, of je maakt gebruik van de constant running hydraulische pomp.
Raymarine SPX SOL corepack E13305 Unboxing
Inhoudsopgave
- PCB aansluitingen van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
- Verschil van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
- Hydraulische pomp van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
- Slaap stand van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
- Automatisch de hydraulische pomp aansturen met relais
- Bediening van de constant running pump
- Raymarine SPX SOL stuurautomaat aansluitingen
- Raymarine SPX SOL hydraulische constant running pomp
- Roerstandgever en de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
PCB aansluitingen van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
Verschil van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
De Raymarine SPX SOL stuurautomaat heeft op de aansluitingen van de pomp andere aansluitingen, geen hoogvermogen FET (transistoren) maar een aansluiting voor het aansturen van een relaisspoel (solenoid). Vergeet ook niet dat een spoel van een solenoid, net zoals een gewoon relais, een tegen EMK maakt. Om er voor de zorgen dat de FET’s beschermd worden kunnen er diodes worden geplaatst. De richting is wel belangrijk. Hij is dus echt niet te gebruiken voor het aansturen van een omkeerbare hydraulische pomp.
Hydraulische pomp van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
De pomp die de Raymarine SPX SOL stuurautomaat gebruikt is de zogenaamde constant running pomp. Deze pomp heeft de grootste olie opbrengst en is geschikt voor grote hydraulische-roer-cylinders. De winst wordt gehaald door een pomp continu 1 richting te laten draaien, een dikke pomp. Door nu niet de richting van de motor steeds te veranderen (zoals normaal) stuur je nu kleppen aan die op de pomp zitten. Het omdraaien van een elektrische serie motor kost veel energie, en je zit met een enorme belasting (EMK) die moet worden overwonnen.
Slaap stand van de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
Er is op de stuurautomaat een aansluiting voor een schakelaar waarmee de automaat in slaap kan worden gezet. Met deze schakelaar wordt de SPX automaat uitgeschakeld, maar de voeding voor het SeaTalk netwerk en het SeaTalkNG netwerk is dan wel beschikbaar. Dit bespaart stroom voor de lange rijzen.
Automatisch de hydraulische pomp aansturen met relais
Het lijkt er misschien op dat deze pomp continue moet draaien, dat hoeft niet zo te zijn. Meestal wordt de motor van de pomp aan en uit gezet op het schakelpaneel. Maar het is ook mogelijk om dit automatisch door de stuurautomaat te laten doen. Het is mogelijk om de grote hydraulische pomp aan en uit te zetten met behulp van een relais op de aansluiting van de clutch. (klik op de foto hiernaast)
Als je op de clutchaansluiting een relais (wellicht een ‘solid state’ relays) zet, dan wordt de pomp geactiveerd als je op de ‘Auto’ toets van het bedieningspanneel wordt geactiveerd. Dit kan met de Raymarine P70, Raymarine P70R, ST6002+ Plus of inmiddels ook op de grotere multifuncionele plotter displays e95, e125 en c95 en c125. Let op de ‘Auto’ knop zit niet op de Raymarine e7 MFD.
Bediening van de constant running pump
Als de stuurautomaat in “standby” staat dan wordt het relais niet bekrachtigd, de pomp draait niet. Om de pomp te laten starten kan je de volgende toetsen gebruiken
- Autopilot, wanneer je auto toets indrukt start de CR pump automatisch
- Power steer, wanneer je mode toets indrukt start de CR pump automatisch
Raymarine SPX SOL stuurautomaat aansluitingen
Raymarine SPX SOL hydraulische constant running pomp
De Raymarine SPX SOL kan alleen gebruikt worden voor pompen met een solanoid kleppen systeem. Raymarine levert 2 soorten een 12 V versie en een 24V versie. Lees even de handleiding voordat je aan de slag gaat.
- E12171 Raymarine Constant Runningpomp 3 tot 4,5 liter, 12VDC
- E12172 Raymarine Constant Runningpomp 3 tot 4,5 liter, 24VDC
Roerstandgever en de Raymarine SPX SOL stuurautomaat
De Raymarine SPX SOL stuurautomaat is de enige die door Raymarine aangewezen wordt die NIET zonder Raymarine roerstandgever kan werken. De andere SPX stuurautomaten hebben toch een indicatie hoe lang een pomp (SPX 10 20 30) of een elektromotor (SPX 5) aan staat. Door gebruik van solenoids kan de automaat nooit weten hoe het roer staat of hoeveel er eerder gecorrigeerd is.