Bij oplevering of voor het eerste gebruik van de Raymarine SPX stuurautomaat moet het systeem worden gekalibreerd. Met deze actie wordt het magnetisch veld van het fluxgate kompas bepaald en gecompenseerd. Daarnaast wordt de interne gyroscoop gekalibreerd tezamen met de fluxgate Raymarine SPX stuurautomaat.
Inhoudsopgave
Kalibreren van de Raymarine SPX
Het kalibreren is echt eenvoudig zelf uit te voeren. Vanuit het menu van het bedieningspaneel. Als je in deze kalibratiemode zit, dan moet je een aantal acties uitvoeren, zoals een rondje varen en een stuk rechtuit varen. Wel even open water opzoeken. Tijdens het varen gaat de stuurautomaat zich inregelen, aan het einde merk je dat de automaat steeds rustiger gaat sturen. Klik hier voor een uitleg van compatibel Raymarine ST6001 en ST6002+ bedieningsinstrumenten.
Kijk ook eens bij de voordelige pakketten met een Raymarine ST6002+ Plus bedieningsinstrument.
Onderhoud kalibreren van de Raymarine SPX stuurautomaat
Raymarine adviseerd om de kalibratie elk jaar uit te voeren. En dat is te begrijpen, want het magnetisch veld rond het elektronische fluxgate kompas kan altijd veranderen. Dit kan komen door een nieuw apparaat aan boord of bijvoorbeeld een andere inrichting van de kastjes.
Plaatsen van de Raymarine fluxgate
Het is heel belangrijk om de Raymarine fluxgate op de juiste plek te monteren. Klik hier voor en aantal tips.
Als je wilt weten hoe de fluxgate compas van Raymarine werkt, hoe hij er uit ziet van binnen, klik hier.
Praktijkvoorbeeld probleem bij calibreren
Zelfs de SmartPilot van Raymarine had problemen bij het calibreren van een nieuw schip.
Alles is geïnstalleerd zoals het moet, zelfs de fluxgate op een andere plek geplaatst. Niks mocht helpen. Wat bleek nu, de enorme magneten waarmee de onbewerkte platen staal zijn verplaatst bij de staal leverancier hadden nog steeds een magnetisch veld in zich. Het enige was wachten totdat het magnetisch veld in de loop der tijd af is genomen.
Dus: jaarlijks calibreren.