Raymarine stuurautomaat FAQ

(net begonnen met deze FAQ)

Sturen op de windvaan

Q: kan ik varen op de windrichting van de windvaan

A: Ja dat kan. Om een Raymarine ACU (Actuator Control Unit) automatisch te laten varen op de windvaan (windvaanmodus), heb je de volgende gegevens en apparatuur nodig:

  1. Raymarine Autopilot Systeem
  2. Windvaan

Benodigde Gegevens

  1. Windgegevens: relatieve windhoek en optioneel windsnelheid
  2. Koersgegevens: actuele koers en gewenste koers
  3. Navigatiegegevens (optioneel): GPS koers en GPS snelheid

Stappen om de Windvaanmodus te Gebruiken
1. Zorg ervoor dat alle componenten correct zijn aangesloten en werken.
2. Kalibreer de windvaansensor.
3. Selecteer de windvaanmodus op de autopilot bedieningsunit.
4. Stel de gewenste relatieve windhoek in.
5. De autopilot zal nu de koers van de boot aanpassen om de ingestelde relatieve windhoek te handhaven.

Lees hier meer:
https://www.raymarine-navigatie.nl/stuurautomaat-op-windvaan-sturen/

ST6001 vervangen met een P70 instrument

Q: Het venster van mijn bedieningsunit ST6001 van de stuurcomputer S1G is door UV aantasting gekrakkeleerd. Een nieuwe ST6001/6002 is niet meer te koop.
Inmiddels staan al mijn instrumenten a65, i70 op seatalkng en is de S1G gekoppeld via een adapterkabel aan de SeaTalkNG. Alle werkt perfect. Stuurinfo en kompaskoers worden door gegeven aan de a65.
Als ik de ST6001 wil vervangen door de P70 bedieningsunit via een spurkabel op het NG net werkt dat dan goed samen met de S1G stuurcomputer? Is het echt en vervanger voor de ST6001?

A: Helaas gaat dit niet. De p70(R/s) kan alleen de Evolution stuurcomputers instellen en bedienen. Het instellen van de S1G stuurcomputer kan alleen via de ST6001.

Raymarine kan een P70 aansluiten op een S1G stuurcomputer

Uitzondering!
Kan een p70s instrument op een SPX stuurcomputer als de ST7002+ stuk is?

Ja dat kan. Als de ST7002+ aangesloten is op een SPX stuurcomputer. (graag controleren want als het een SmartPilot is dan werkt het niet)

De SPX is waarschijnlijk alleen aangesloten via SeaTalk, hierop kan de p70s of p70sR worden aangesloten met een verloopkabel van SeaTalk naar SeaTalk.

https://www.raymarine-shop.nl/producten/raymarine-p70s-autopiloot-instrument-druktoetsen-sail-e70328/

https://www.raymarine-shop.nl/producten/raymarine-stng-adapterkabel-naar-seatalk-1-meter-a06073/

https://www.raymarine-shop.nl/producten/raymarine-stng-adapterkabel-naar-seatalk-40cm-a06047/

Je kan dan nog steeds de calibratie/instellingen van de SPX uitvoeren. Alleen is de afmeting van de ST7000+ groter dan van de P70s.

Wheeldrive in elkaar zetten

Je hebt de Wieldrive dus toch uit elkaar gehaald en na het zoeken naar de kogeltjes ben je op deze pagina uitgekomen. (je bent niet de eerste 😉
Alles ziet er waarschijnlijk net zo uit als dit (de motor heb ik er even afgehaald):

  1. Leg de kogels op de achterschaal
  2. Leg de ring op de schaal
  3. Leg de kogelgeleider neer, kogeltjes goed plaatsen
  4. Kogellagergeleiders sluiten met de pijltjes
  5. Zwarte ring op zijn plaats duwen (hoeft niet stuk)
     

Ring stuk?
Raymarine wheeldrive MK2 drive ring | A18076

Lagers weg of geleider stuk?
Raymarine wheeldrive MK2 kogel lagers en bracket | A18085

Aandrijfriem stuk?
Raymarine wheeldrive MK2 aandrijfriem | A18083

Stuurcomputer valt steeds uit (accuprobleem)

Q: Onderweg in de carieb stoorde ons complete navigatie systeem plotseling. Na onderzoek bleek de Raymarine Evolution ACU-400 | E70100 het probleem te zijn m.i.

Van de ACU400 brand de power led groen en de andere (sea talk) led oranje. Zodra de ACU SeaTalk kabel in het hupje wordt geplugd stoort het complete systeem op de diepte na. Als ik de SeaTalk kabel loskoppel van de ACU400 en de kabel in het hupje plug stoort het systeem identiek.

De kabel is ohms okee, beetje lastig te meten met die kleine pinnetjes. Ook met de kabel op een andere positie op het hupje stoort het complete systeem. Het enige wat een paar weken veranderd is aan ons systeem is dat de oude defecte RN2 is afgekoppeld en de uitgang van de ST wind nu open is middels een zwarte dummy plug.  Tot eergisteren werkt het systeem echter gewoon.

A:

  1. SeaTalk kabel doorpiepen om te kijken of deze defect is, dat was niet het geval
  2. Accuspanning meten bij de ACU400 als de pomp draait, spanning is okee
  3. Grounding van de ACU 400 afhalen, dat was hier de oplossing

Maar deze afhankelijkheid was er ook. Een week voor de storing was er een nieuw accu pakket geïnstalleerd is. Van normale loodaccu’s naar gelaccu’s. Misschien zou dit ook de oorzaak van het probleem geweest kunnen zijn.

Kan een stuurcomputer alleen met een Smartcontroller worden bediend?

Q: Is het mogelijk de Raymarine tillerpilot (T70249 pakket) te bedienen met UITSLUITEND de Raymarine smartcontroller (E15023). Dus zonder tussen een P70-instrument of MFD.

Raymarine S1000 stuurautomaat systeem S100 afstandbediening E12169Raymarine S1000 stuurautomaat systeem S100 afstandbediening E12169

 

A: Dat is niet mogelijk. De Evolution pilot heeft de ‘heartbeat’ nodig van een instrument p70s/p70Rs of een Axiom series MFD voor bediening en kalibratie.

De S100 of Smartcontroller is een handige toevoeging hierop, maar een onmogelijke vervanging.

Kan een ST2000 op de zelfde ST1000 connector

Q: Mijn st1000plus stuurautomaat is defect…
Nu wil ik een ST2000 plus kopen ,.. kan deze op dezelfde 6-polige stekker  van de ST1000 plus ? 

Raymarine ST1000 stuurautomaar
ST1000+ en ST2000+ hebben hetzelfde uiterlijk

A: Dat kan, de connector is hetzelfde. Zorg er wel voor dat de aders van de voeding voor de ST2000+ een diameter hebben die voldoende is.  De ST2000+ heeft gewoonweg meer energie nodig dan de ST1000+.

Dit is de connector: Raymarine 3 polige stekker afstandsbediening | M81181

6 thoughts on “Raymarine stuurautomaat FAQ”

  1. de s100 en startcontroller zijn nog steeds in de st60 uitstraling.
    Heb je enig id wanneer deze een nieuw jasje krijgt?

    1. Ik heb het nagevraagd bij Raymairne, niet dit jaar, waarschijnlijk ook niet volgend jaar. Reden is dat de huidige S100 en SmartController icm E22158 converter prima voldoen. Er is dus geen prio iets anders te ontwikkelen. De wens is er echter zeker, al jaren…

      1. Is er al meer bekend aangaande vervanging van de huidige leverbare smartconttoller ?
        Zeker met het oog op de geheel doorgevoerde STNG lijkt ons een ST device nu wel end of life.

        1. Hallo, de stuurcomputer-afstandsbedieningen zijn tot nu toe nog steeds SeaTalk. Raymarine Nederland geeft aan dat een STNG-versie wel een wens is maar er zijn nog geen berichten dat er een STNG-versie komt.

          Zo ook voor de masttopunit, die blijft analoog omdat er maximaal 6 meter spur kan worden gebruikt.

  2. ST6001 vervangen met een P70 instrument

    A: Helaas gaat dit niet. De p70(R/s) kan alleen de Evolution stuurcomputers bedienen. Het instellen van de S1G stuurcomputer kan alleen via de ST6001.

    In de laatste manual van Raymarine staat dat de P70S geschikt is voor het bedienen van de S1, S2 en S3 stuurautomaten. Te koppelen met de STNGSeaTalk Converter
    Hoe zit het nu echt?

    1. De p70((R)s) kan ook worden aangesloten via SeaTalk. Met de p70x kunnen de ACU en voorloper SXP/SmartPilot zowel bediend als ingesteld worden. Voor de stuurcomputers van de oudere SmartPilot-systemen (zoals de S1-serie) geldt echter dat deze alleen bediend kunnen worden en niet volledig ingesteld. Daarom adviseren wij om de p70x niet te gebruiken voor de oudere Sx-stuurcomputers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × five =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.