Welke stuurautomaat kiezen voor een Linssen vlet

Vaar sinds vele jaren met een Linssen St.Jozefvlet lang 10,65 m gewicht circa 14 ton zonder stuurautomaat. Ik maak lange tochten over de Belgische en Franse kanalen. Ik stuur praktisch altijd buiten maar kan als dat bij zeer slecht weer nodig is ook binnen sturen.

Wat ik graag zou willen is, dat ik op lange rechte stukken kanaal en zonder tegen-verkeer, eens een kop koffie of soep kan maken.

Waypoints uitzetten en zo is allemaal niet nodig. Ik moet er alleen van op aan kunnen dat m’n schip rechtdoor blijft varen als ik in de kombuis bezig ben.

Welke stuurautomaat kunt u mij adviseren ?

Antwoord:
Om alleen te navigeren op de koers staat hieronder een minimaal systeem dat je altijd kan uitbreiden als je daar aan toe bent. Met bijvoorbeeld een afstandsbediening als je buiten bent. Raymarine Evolution autopilot EV-200 PowerPack met p70R ACU200 EV1 T1 Pomp netwerk schema T70157

Besturing buiten

Heb je ook een besturing buiten nodig? Je kan namelijk een 2e bedieningsinstrument ook buiten plaatsen. Een 2e instrument sluit je aan op het netwerk zoals hierboven is omschereven. Maar zoals je ziet is er geen vrije Spur-verbinding (wit/zwart) meer op het blok (nr 5). Je kan een Spur-verbinding vrijmaken door op de ACU-200 (de ACU-100 kan dat niet) een schakelaar om te zetten het SeaTalkNG netwerk laten voeden door de stuurcomputer. Dan vervalt de voedingkabel (nummer 1).

Raymarine In-line terminator SeaTalkNG Next generation A06074Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van het T-stuk tussen de stuurautomaat (nr 9) en het verbindindsblok (nr 5). Je kan een backbone kabel (blauw/zwart) naar de stuurstand boven brengen. Dit is verreweg de beste keuze, regel 1: laat de backbone het werk doen over langere afstanden. Je haalt de blauwe terminator uit het T-stuk en sluit de backbone kabel daar op aan. De backbone trek je naar stuurstand buiten en sluit daar een Raymarine STNG 5-weg connector: 2x Backbone 3x Spur (Productnummer: A06064) op aan. Vanaf daar kan je dan met een spurkabel die bij het instrument wordt geleverd het instrument aansluiten. Of gebruik een Raymarine In-line terminator (Productnummer: A06074) als er geen instrumenten meer komen. (je houd dus een blauwe terminator over)

Bedienings instrument kiezen voor de stuurautomaat

Raymarine P70R Autopiloot display met rotary control E22167Je hebt een bedieningsinstrument nodig, je kan kiezen uit de Raymarine p70 Autopiloot display Zeil druktoetsen en de Raymarine p70R Autopiloot display met rotary control (r = met draaiknop). De draaiknop-versie wordt vaak gebruikt op motorschepen. Je kan met de draaiknop de koers veranderen, maar als je wilt kan je ook het roer er mee bedienen. Let er wel op je moet dan de roerstandgever én een snelheidsgever aan boord hebben. De ‘snelheid-door-het-water’ moet de ACU stuurautomaat hebben om goed te kunnen sturen bij hogere snelheden. En de snelheid (SOG= speed-over-ground) is niet voldoende)

En als laatste zijn er een aantal netwerkkabels nodig als er instrumenten aangesloten moeten worden op het SeaTalkNG netwerk waar de ACU mee communiceert.

Bestaande apparatuur toevoegen

Heb je al apparatuur aan boord? Zoals een GPS?
Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG Next Generation E22158In dit geval niet, maar als er apparatuur aan boor ook op het SeaTalkNG netwerk moeten komen, dan zal je voor de oudere instrumenten zoals ST50/ST60 die SeaTalk praten een converter moeten gebruiken die de taal SeaTalk naar SeaTalkNG vertaalt en andersom. Gebruik hiervoor de Raymarine Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG (Productnummer: E22158). Je krijgt dan wel een paar vrije Spur-poorten. In dit pakket krijg je een aantal kabels geleverd. Mocht je genoeg kabels hebben dan is er ook een losse Raymarine ST1 naar STNG Convertor (Productnummer: R52131)

actisense ngw-1-iso nmea 2000 nmea 0183 SeaTalkNGHeb je NMEA apparatuur, dan zal je een Actisense NGW-1-STNG NMEA 0183 naar STNG kunnen gebruiken om de NMEA te vertalen naar SeaTalkNG en andersom. En gebruik wel een multiplexer als je meerdere apparaten hebt, kom niet in de verleiding om meerdere apparaten op één poort te gaan zetten.

Afstandbediening stuurautomaat

raymarine S100 afstandbediening A15024Je kan ook niezen voor een draadloze bediening, er zijn twee afstandsbedieningen. Kijk hier voor een overzicht van de instrumenten:
Raymarine Afstandsbediening overzicht

Maar let er op, de RF-base, ofwel het basisstation, kan alleen maar via SeaTalk communiceren, dus niet SeaTaklNG. Dit betekent dat er wel een Raymarine Inline converter SeaTalk 1 naar SeaTalk NG moet worden gebruik in het SeaTalkNG netwerk.

Hydraulische besturing

hydraulische hendel roer bediening boven en benedenZo op het eerste gezicht is het een flink schip qua gewicht. Het schip heeft hydraulische besturing. Er zijn twee stuurwielen en twee stuurwiel-pompen (2). Om boven en beneden te kunnen sturen is er een hydraulische kraan in het systeem, dit betekent vrijwel in alle gevallen dat de stuurwielpompen geen terugslagkleppen hebben. En die terugslagkleppen hebben we wel nodig. hydraulische besturing met losse kleppenblok dubbele besturingHet is belangrijk om te weten of er een terugslag-kleppen-bok in de pomp van het stuurwiel zit of dat er een blok moet worden geplaatst. Er zal dus een kleppen-blok (nr 1) in de leidingen moeten worden geplaatst. Als je die er niet tussen gaat zetten, dan zal het stuurwiel meedraaien als de elektrische-hydraulische pomp wordt geactiveerd. En het roer onder het schip zal dan niet  of minder bewegen.

 

 

Inhoud van de roer cilinder

hydraulische bootcilinder roer linsseGraag wil ik weten welke inhoud de hydraulische cilinder heeft. Dit is nodig voor het bepalen van de hydraulische pomp. Met een beetje geluk is er op de cilinder een label met de inhoud. Als dat er niet is, dan is het een beetje gokken. Je kan het gaan berekenen aan de hand van de buitendiameters. Je zal dan moeten kijken welke dikte de wanden zijn en welke dikte de as in de cilinder is. In de tabel Raymarine pompcapaciteit is te zien welke pomp je nodig hebt voor welke inhoud.

In dit geval is de cilinder ongeveer 26 cm lang en heeft een diameter van ongeveer 4 cm. Dat zal rond de 200-250 cc liggen. Dat kan nog net met een Type1 pomp, als je voor zeker gaat neem dan een Type2 pomp.

Raymarine hydraulische pompcapaciteit

Welke hydraulische pomp moet ik kiezen? Met de tabel hieronder kan je aan de hand van de gegevens van de roercilinder de juiste hydraulische pomp kiezen.
Let op: in de oude handleiding staat dat de Type0.5 pompen tot 80cc roercilinders aan kunnen. Een aantal jaren geleden is Raymarine van leverancier veranderd, daardoor is de capaciteit voor een Type0.5 pomp nu tot 110cc! Dus geschikt voor kleinere zeilschelen en sloepjes!

Raymarine hyraulische pomp overzicht inhoud cc cilinder tabel

Voedingspanning hydraulische pomp

Raymarine autopilot hydraulische pomp type1Naast het bepalen van de capaciteit, is een belangrijk punt de spanning op het schip. Is dat 12V of 24V, dat is belangrijk om de  juiste hydraulische pomp te kiezen, die is er namelijk in een 12V en 24V versie. Voor de stuurautomaat is dat van minder belang, die kan namelijk op beide spanningen werken. In dit geval is de spanning aan boord 12 Volt, dus het kan een Raymarine hydraulische Pomp Type 1 (12V) (Productnummer: M81120) worden.

De ontluchting (middelste punt)  van de pomp kan je met een slang (is drukloos) en een expansievat (bijvoorbeeld van een boegschroef) aansluiten (hoeft dus niet per se op het 3e punt van de  stuurwielpomp. Of netjes naar het derde punt van de stuurwielpomp brengen met een leiding.

Keuze stuurautomaat

De keuze bestaat uit twee stuurautomaten, en dat hangt alleen af van de gekozen hydraulische pomp. Ik dit geval is er gekozen voor een Type1 hydraulische pomp die op 12Volt draait. Daar hoort de Raymarine Evolution ACU-200 bij. Mocht je kiezen voor de Type2 pomp, dan moét je de Raymarine Evolution ACU-400 gaan gebruiken.

Wat te kopen

Een complete set is beschikbaar, inclusief netwerkbekabeling. Je hebt dan alleen een stuurautomaat met bedieningsinstrument met een pomp met een elektronisch kompas en een roerstandgever. Alleen zelf de hydraulische leidingen laten persen bij een bedrijf zoals Lasaulec.

Raymarine Evolution Autopilot EV-200 PowerPack met p70R ACU200 EV1 T1 pomp

 

Raymarine Evolution Autopilot EV-200 PowerPack met p70R ACU200 EV1 T1 pomp
Productnummer: T70157

 

Wil je meer, dan kan je kiezen voor een 2e instrument en of een afstandsbediening

Raymarine p70R Autopiloot display met rotary controlRaymarine p70R Autopiloot display met rotary control
Productnummer: E22167

Raymarine S100 bedienunit zonder basisstationRaymarine S100 bedienunit zonder basisstation
Productnummer: A18104

Raymarine Draadloze SmartController met basisstationSmartController met basisstation
Productnummer: E15023